    From: "Grzegorz Mazur" <n...@g...cjb.net>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: ABNAMROBANK olandia problem z karta
    Date: Tue, 7 Apr 2009 00:40:52 +0200

    Użytkownik "Kris" <k...@w...pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:grc3c8$kp7$...@n...onet.pl...
> [...]
    tml) - na infolinii

    > OK dzieki za wyjaśnienia.
    > Sprawa dotyczy mojego tescia który w zeszłym roku pracował w Holandi i
    > musiał załozyc tam konto. Czy ustalał telekod nie wie. Czy ten telekod
    > jest zapisany gdzies w papierach które dostał przy podpisywaniu umowy o
    > konto?

    Telekod (za moich czasów, czyli >4 lata temu) dostawało się oddzielnie,
    listem, w takiej dość ciekawej formie - druk komputerowy przygotowany na
    papierze zadrukowanym z drugiej strony jakimś w miarę losowym wzorem.
    Uniemożliwiało to podejrzenie kodu przez prześwietlenie koperty.
    Generalnie - biały papier z perforacją z boku (trzeba oderwać, żeby dostać
    się do środka) i ze zwykłym drukiem.

    Oczywiście przez te parę lat technologia mogła pójść naprzód ;)

    > Drugi problem to taki ze bank ma jego "holenderski" juz nieaktualny adres
    > a teściu teraz jest w Polsce i do holandi w najbliższych miesiącach się
    > nie wybiera.

    To trochę kicha :( Bo przez telefon takich rzeczy nie da się za bardzo
    załatwić. Procedury mają i już. W sumie to dobrze, bo strach byłoby
    cokolwiek w takim banku trzymać, jeśli takie rzeczy dałoby się przez telefon
    załatwić :)

    > Druga sprawa: ten
    > identifier(https://www.abnamro.nl/nl/logon/identific
    ation.007) jak został
    > zle wpisany pin zablokował karte(trzykrotnie zły pin )
    > Ale skąd bankomat "wie" że karta jest zablokowana- w bankomacie pin był
    > juz wpisywany prawidłowo.
    > Identyfier zablokował pewnie czip na karcie- a może sa bankomaty które nie
    > czytaja informacji z czipa tylko z paska magnetycznego?
    > Ta sobie kombinuje- co Wy na to.

    Przy okazji
    (https://www.abnamro.nl/en/images/Generiek/PDFs/090_
    Expats_Pages/E%252Edentifier_User%2527s_Guide.pdf):

    7. My e.dentifier is indicating: PIN ERROR or PIN BLOCKED
    If the e.dentifier displays the indication PIN ERROR, you have keyed in an
    incorrect PIN. Check that there is an ABN AMRO card in the e.dentifier.
    Press OK and enter the correct PIN. NB: if you key in an incorrect PIN three
    times in succession, the chip on your card will be blocked. The e.dentifier
    will then show the message PIN BLOCKED. After keying in C or OK you will
    then see the message: GO TO BANK. Your card can no longer be used for access
    to Internet Banking or for charging your Chipknip. You can still use your
    card for cash machines and POS terminals. For security reasons the Chipknip
    can only be unblocked on presentation of ID (proof of identity). You can do
    this at any ABN AMRO branch in The Netherlands.

    Z tego wynika, że karta powinna nadawać się do płacenia w POSach bez użycia
    chipa. Dodatkowo w starszych bankomatach (nie czytających chipa) powinno dać
    się pobrać pieniądze. Funkcjonalność Chipknip w PL nie działa, więc to nic
    nie zmienia :)

    Zupełnie przy okazji - polecam przy następnej wizycie w NL zmienić adres na
    taki w Polsce. Do zrobienia w każdym oddziale ABN AMRO (nie musi być tam,
    gdzie rachunek został otwarty). Jest to znaczna wygoda, choćby cała
    korespondencja przychodzi na ten adres, a bank raczej nie pobiera za to
    dodatkowych opłat. Zmieniają tylko typ konta na nierezydenckie.

    Pozdrawiam,
    G.