eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiBLIK do platnosci internetowych - po co?Re: BLIK do platnosci internetowych - po co?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!4.us.feeder.erje.net!feeder.erje.net!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed8.news.xs
    4all.nl!news-out.netnews.com!news.alt.net!fdc2.netnews.com!peer01.ams1!peer.ams
    1.xlned.com!news.xlned.com!peer03.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwi
    nds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.n
    ews.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: BLIK do platnosci internetowych - po co?
    References: <617be2a8$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <2...@g...com>
    Date: Sat, 06 Nov 2021 16:25:19 +0100
    Message-ID: <m...@p...waw.pl>
    Cancel-Lock: sha1:q1tg9zbRI8oX30By8ZspIjzUkVk=
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 56
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 195.187.100.13
    X-Trace: 1636212335 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 527 195.187.100.13:60330
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 3804
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:659683
    [ ukryj nagłówki ]

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Wiadomo, że klient dostanie zwrot od swojego banku "bezpośrednio".
    > Ale może to być kasa "swojego" banku - gdy uznają reklamację, ale nie
    > będzie im się chciało bujać z chargeback, tylko wbiją to w koszty
    > (hmm, ciekawe, jakie mogą być przyczyny takiej sytuacji - mała suma?
    > czy jednak jeszcze co innego?)

    Np. sprzedawca (i jego acquirer rzecz jasna) z zasady nie odpowiada za
    transakcje card-present (pomijając nietypowe przypadki), a bank może za
    nie odpowiadać (typowy przykład - utracona karta).

    > Więc przy płatnościach kartami dochodzi niby tylko dodatkowa forma
    > reklamacji - ale bardzo silnej reklamacji, w której bank załatwia za
    > klienta załatwienie reklamacji z nieuczciwym akceptantem (bo jak
    > dochodzi do reklamacji w banku, to akceptant okazał się nieuczciwy)

    Nic z tych rzeczy. Najczęściej nieuczciwy jest kupujący, a akceptant nie
    ma o tym zielonego pojęcia, do momentu chargebacku naturalnie.

    > przypadku niewykonania lub niewłaściwego wykonania umowy, lub z takim,
    > który upadł.

    To jest nieistotny margines, a poza tym to raczej tak nie działa, że
    sklep-widmo bierze terminal, nastukuje tam X fraudów, po kilku dniach
    kasuje kasę z konta, a potem szukaj wiatru w polu - oni tam aż tacy
    głupi nie są.

    Zdarzają się spektakularne upadki z odroczonymi wykonaniami umowy,
    owszem - biura podróży albo inne linie lotnicze. Ale umowy z takimi
    firmami też są na pewno dokładnie "prowadzone" - to nie są naiwni
    amatorzy, tylko zwykle banki, które z podobnym ryzykiem mają do
    czynienia codziennie.

    > I jest to reklamacja z pozycji siły - akceptant po prostu tą kasę
    > zwróci czy chce czy nie, bo po prostu będzie to potrącone z przelewów
    > za kolejne płatności (tak jak to będzie z Polską i płaceniem 1,5M euro
    > dziennie), a jak będzie chciał, to się potem może bujać z aquirerem -
    > ale klienta swoją kasę już dostał i może mieć akceptanta w d4.

    Nie jest tak, akceptant może ponownie obciążyć konto karty, jeśli ma ku
    temu podstawę. Wszystko zależy od sytuacji. Owszem, w przypadkach
    internetowych sprzedawca ma "pod górkę", ale nie jest całkiem bezbronny.
    Acquirer jest tu tylko pośrednikiem, chyba że umowa z nim daje
    sprzedawcy jakieś dodatkowe prawa.

    > W bliku reklamować można najwyżej to, że przelew nie dotarł i ew. go odszukać.
    > To, czy umowa, za którą zapłacono, została wykonana dobrze, banku nie obchodzi.

    Owszem, wynika to z prostego faktu, że to klient banku wydaje dyspozycję
    przelewu. W przypadku obciążenia karty robi to akceptant,
    przypuszczalnie bez żadnej akcji posiadacza karty.

    To bardzo podobna sytuacja jak w przypadku "przelew" vs "polecenie zapłaty".
    --
    Krzysztof Hałasa

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1