    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Banki oddadzą spredy
    Date: Sat, 06 Aug 2016 23:19:36 +0200

    "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> writes:

    > W dzikim kraju owszem:
    > - działanie prawa wstecz
    > - ingerowanie w dobrowolnie zawarte umowy
    > - umacnianie haniebnej dominacji prawa stanowionego nad umownym
    > - szantaż: dajcie trochę bo jak nie to zabierzemy wiecej
    > itd.

    Jest to prawda (chociaż nie wiem czy jest jeszcze jakieś "itd").
    Z drugiej strony, spready to jest zasadnicza zdrada (w odróżnieniu od
    wyboru waluty), ich poziom wcale nie jest opisany w umowie. Właściwie
    realny pozostaje tylko pierwszy zarzut.

    > Mamy oczywiście nadzieję, że kiedyś umowy będą niepodważalne a państwo
    > będzie stać na straży ich nienaruszalności.

    Jest z tym problem, gdy jedna ze stron nie ma możliwości dobrze
    zrozumieć umowy, i nawet o tym nie wie. No chyba że kiedyś pozycja
    kredytobiorcy i banku będzie podobna, ale to raczej nie nastąpi szybko
    :-(

    > Nikt oczywiście nie ma wątpliwości, że gdyby bank wypłacał i przyjmował
    > walutę a nie złotówki to wtedy marża byłaby większa.

    Tak banki twierdzą, ale z drugiej strony, nikt nie kazał im finansować
    oprocentowania spreadem. Same to wymyśliły w pogoni za klientem, który
    widział marżę, a nie widział spreadów.

    > Czytałem o interpretacji skarbówki: jeżeli w trakcie trwania lokaty
    > walutowej wzrośnie kurs waluty a po jej zakończeniu zamieni się walutę
    > na złotówki (wystaczy, że z automatu wróci na konto złotówkowe) to
    > nie tylko "belkowe" ale jeszcze mogą chcieć podatek od różnicy kursu.

    Wszystkie te belki i nie belki to jest zwykłe złodziejstwo, lokaty są
    realną stratą nawet bez belki.

    > Ale nie słyszałem o inerpretacji, by od jakiegoś kredytobiorcy "w
    > walucie" żądano podatku gdy waluta się osłabiła i rata kredytu była
    > niższa. A przecież to taki sam zysk z różnic kursowych.

    To taki sam żaden zysk.
    To nie waluta się osłabiła, tylko osłabienie złotówki się chwilowo
    zmniejszyło.

    > Jeżeli banki zarabiały na wymianie to przecież z tych zysków PŁACIŁY
    > PODATKI. Czyli państwo zarabiało na "niedoli" frankowiczów. Przy okazji
    > nakazu zwrotu spreadu teraz państwo bedzie oddawało 19% (CIT) tej
    > kwoty bankom?

    Pewnie tak, dlaczego nie?
    Większość banków pewnie po prostu odliczy od bieżących podatków.
    --
    Krzysztof Hałasa