    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bankomaty Euronetu w oddziałach Aliora a sprawa grecka
    Date: Wed, 9 Sep 2009 23:39:21 +0200

    "Przemyslaw Kwiatkowski" h896hh$3jf$...@i...gazeta.pl

    > [...]

    > Zły przykład - adekwatny byłby "Może i pójdzie do kina.". Zdanie "Może i
    > pójdę do kina." jest jednoznaczne znaczeniowo - nie ma tu czego
    > rozpatrywać. :-)

    Właśnie o to chodziło, aby było jednoznacznie przypuszczeniem.

    > [...]

    > Rozpisałeś się i nie neguję, że masz rację, jednak nie napisałeś niczego
    > sprzecznego z moją tezą. Ba, bawet na końcu przyznałeś mi rację:

    > Czyli zgadzamy się, że zapis z przecinkiem nie jest *interpunkcyjnie*
    > (nie ortograficznie) poprawny. :-)

    Nie jest, ale daje jednoznaczność wypowiedzi. :)
    Ale choć nie jest to czysta ortografia, jest dopuszczalna.

    Można nawet tak:

    Może. I zabierze.
    Może; i zabierze.
    Może -- i zabierze.

    Ogólnie trzeba wystrzegać się takich niejednoznaczności.

    > A w skrócie to jest tak: Zdanie "Może i powinien" możemy potraktować
    > jako współrzędnie złożone (dwa orzeczenia trzeciej osoby czasu
    > teraźniejszego) - i w takim wypadku nie ma przecinka. Możemy je także
    > potraktować jako zdanie proste (czyli z jednym orzeczeniem i partykułą
    > przypuszczającą) - i w takim wypadku również nie ma przecinka.

    Ogólnie nie ma, ale w tym wypadku funkcja chyba może wziąć gorę na ogólna ortografią?
    A funkcja języka jest co? Komunikatywność. :)

    > Oczywiście zgadam się też, że dodanie przecinka jednoznacznie wykluczy
    > tą drugą możliwość, choć faktycznie nie jest formalnie poprawne. Żeby
    > było poprawnie, należałoby rozdzielić zdania składowe: "Może. I
    > powinien." :-)

    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

    Postscriptum: Obligatoryjny ;) żart. :)

    Grecki Gryps...

    Wpada facet do Grecji i woła do półbankierki:

    -- Trzy mocne proszę.
    -- Gotówką? [kontem gotówkowym w naszym półbanku szanowny Pan rozporządza?]
    -- Tak, gotówką i oszczędnie. ;) [tak -- gotówkowym i oszczędnym]