  • Data: 2009-11-03 12:02:54
    Temat: Re: Bilonem w opornych
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Clegan napisał:

    > Chyba się nie zrozumieliśmy: jeśli zlikwidujesz 1 i 2 gr to końcówki
    > cen w stylu 9 gr muszą ulec zmianie bo sklepikarz reszty nie wypłaci
    > (niby czym ?). Ceny wzrosną dla wszystkich.

    Można zaokrąglać do 5 czy 10 gr całkowity rachunek. Z czymś takim się
    zetknąłem w 1995 roku w Czechach. Ceny na paragonie były podane z
    dokładnością do jednego halerza, ale całość była zaokrąglana (w górę
    albo w dół - zgodnie z regułą zaokrąglania) do 10 albo 50 halerzy (nie
    pamiętam, raczej to pierwsze). Poza tym, nie wiem ile masz lat - być
    może nie pamiętasz PRLu. Ja pamiętam, że przynajmniej od lat 70 aż do
    superhiperinflacji l989 najmniejszym nominałem w użyciu było 10 gr, choć
    złoty dzielił się na 100 gr i monety 1, 2 oraz 5 groszy były wybite i
    używane (o ile wiem z relacji rodziny, przynajmniej 5gr). Tak więc takie
    coś już się zdarzyło. W sumie likwidacja drobnych nominałów nie jest
    przyczyną wzrostu cen a raczej skutkiem :-).
    A w płatnościach bezgotówkowych grosze mogą sobie istnieć i to nic
    ekstra nie kosztuje :-).

    Przemek