    From: Michal Hopfer <g...@h...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: CHF
    Date: Thu, 06 Jan 2005 19:45:15 +0100

    > Mylisz dwa pojecia. Mozesz oczywiscie wziac kredyt w walucie najnizej
    > oprocentowanej, ale na bok odladac taka kwote, ktora w polaczeniu z
    > zaplacona rata dalaby ci wysokosc raty taka, jakbys splacal w PLN. Te
    > nadwyzke wystarczy ulokowac w jakis funfusz powierniczy, ktory zarobi
    > przynajmniej 1% rocznie wiecej niz wysokosc oprocentowania kredytu. I juz
    > jestes do przodu. W skali 25-30 lat mozna w ten sposob uzbierac niezla
    > sumke.

    ok, ale lokowac w walucie w ktorej sie wzielo kredyt czy raczej w pln ?
    splata zawsze jest w pln takze jest strata na kursie ale w przy
    wiekszych wahaniach jest bezpieczniej ?

> [...]
    > developera. Ale zaciagasz kredyt nie w PLN ale w USD. Przyjmijmy dla
    > uproszczenia, ze kurs po jakim bank przeliczy ci PLN na USD bedzie wynosic
    > 3,00 (kurs sprzedazy). Czyli podpisujesz umowe kredytowa na kwote 33,3
    > tysiaca Dolarow.
    >
    > Jesli masz pecha i kurs Dolara spadnie o 2%, to zamiast 100 tys PLN ze
    > sprzedazy dolarow bedziesz mial 98 tys PLN. 2 tys PLN bedziesz musial
    > doplacic z wlasnej kieszeni.
    >
    > Aby tego uniknac w dniu podpisania umowy kredtowej z bankiem otwierasz
    > krotka pozycje na kwote 30 tys USD na parze Usd/Pln. Mozesz taka transakcje

    no tak to mozna powiedziec ze zaplacilem frycowe bo nie wiedzialem o takiej
    mozliwosci....chociaz PKOBP bierze kurs z dnia zlozenia wniosku - trudno
    zlozyc pozycje gdy nie wiadomo czy sie dostanie kredyt a transze wzielismy
    prawie od razu. chociaz teraz dostalismy mniej pieniedzy niz powinno byc
    (wniosek z dnia 23.12) to w sumie nie mam developera na karku i martwie sie
    tylko zeby kurs nie skoczyl jakos drastycznie do 2.90-3,00 (dlugoterminowo)

    > Przykladow takich mozna mnozyc. Bede o nich opowiadac podczas najblizszego
    > seminarium poswieconego rynkowi walutowemu. Szczegoly pod tym linkiem
    > http://www.efixpolska.com/dokumenty/?id=76

    chetnie bym sie wybral ale pracuje 9-17, szkoda ze nie w sobote

    Michal Hopfer