    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czas w bankomatach
    Date: Mon, 23 Aug 2010 01:39:27 +0200

    napisał w wiadomości news:i4sbdl$js$1@inews.gazeta.pl...

    > "Robert Tomasik" i4s7k4$kma$...@i...gazeta.pl

    > Ja nie lubię kinematyki -- wolę ściągnąć jakiś film i oglądać
    > w domostwie. :) Myślę, że wszyscy zrozumieli mnie. ;)

    Nie wszyscy, bo ja nie, ale nie zaprzątaj sobie tym głowy.

    > No cóż... Jestem oskarżany o zabicie człowieka... Na szczęście mam
    > alibi -- wprawdzie rozniecę czasu są spore (trzy lata) ale zawsze
    > jest jakaś niedokładność. :)

    Błąd, a nie różnica czasu. Nie wiem co może mierzyć czas z toleracnją
    trzech lat.

    > Ale bankomaty wykazują zdecydowanie większe odchyłki. :)

    I co z tego? Różniaca w rozliczeniach nastąpi, jak bedzie błąd co do doby.
    A i to ewentualne rozbieności w odsetkach na koncie będą jakimiś ułamkami
    grosza na dzień. Po dziabła to synchronzować z dokłądnością do nanosekund?

    > z dokładnością do nanosekundy, tylko po co?
    >
    > Nie wiem. I nie wiem, co ma wspólnego ten czas
    > z niedokładnością zegarków w bankomatach.

    Bo moim zdaniem owa niedokładność mniejsza lub większa zawsze będzie. Sens
    jest z nią walczyć, o ile ma to znaczenie.

    > Zgoda -- w przeważającej większości wypadków. :)
    > Ale jeśli raz na milion ta niedokładność spowoduje utratę
    > przeze mnie stu złotych -- nie będzie mi do śmiechu, choć
    > to tylko sto złotych i taka sytuacja przytrafia się raz na
    > milion operacji niechirurgicznych...

    Wymień taką hipotetyczną sytuację, to się zastanowię.

    > Być może -- kiedyś bankomaty PKO bp pracowały w offline. :)

    > Dzień to raptem 24 godziny. Błąd rzędu godziny to raczej bardzo
    > duży błąd w precyzyjnym określaniu dnia.

    Bez wątpienia, tylko co z tego? Duży / mały, to rzecz ocenna.

    Załóżmy, że bankomat mierzy zcas z dokąłdnością do godziny. Problem prawny
    może być w okolicach północy, bo wówczas ma znaczenie dla rozliczeń, czy
    facet wzią kasę przed czy po północy. Faktycznie, może się jakiś
    upierdliwiec znaleźć i zarządać od banku korekty, bo wziął 5 minut po
    północy, a bank sobie rozliczył poprzedniego dnia. Ile to może być w
    złotych? Załóżmy, że mamy 4% w stosunku rocznym na koncie, to w pierszym
    przybliżeniu jeden dzień rozbieżności w rozliczeniu daje 4/360 = 0,01%.
    Czyli grosz dla 100 zł. Warto z tym walczyć?

    Ileż takich około pónocnych transakcji jest? Ile osób wogóle bedzie sbie
    tym zawracało głowę. Dla spokoju można ustawić, by się od 23:00 rozliczało
    dzień póxniej i po sprawie.