  • Data: 2022-11-28 16:47:05
    Temat: Re: Czego nie rozumiesz?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 28 Nov 2022 15:42:50 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Na zadłużeniu Państwa się w ogóle nie wyznaję.
    > Na przykład jak coś mówią o zmianie oprocentowania obligacji i że przez
    > to się zmienia koszt obsługi to nie rozumiem bo nie wiem skąd się w
    > ogóle taki temat bierze - kto i na jakiej zasadzie ustala oprocentowanie
    > obligacji.

    Jest roznie - sa odsetki stałe i zmienne.
    Czesto sa na te obligacje przetargi, i to klienci decydują, po ile
    kupią i jaki zysk osiągną. Tzn jak im sie uda kupic :-)

    Ale Panstwo ma tyle długu, ze co roku musi sporo wykupywac,
    a że pieniedzy nie ma, to pozycza na nowo.
    Tylko ze pożycza w aktualnych warunkach, wiec teraz kazdy kupuje tak,
    zeby mu sie oplacalo.

    > Rozumiem, że jak wypuszczają nowe to muszą zaproponować więcej jak nie
    > ma chętnych, ale wydaje się, że te informacje dotyczą nie nowych tylko
    > tych już kiedyś tam sprzedanych. No to chyba warunki tam jakieś zostały
    > ustalone.

    Masz dwa przyklady
    https://www.obligacjeskarbowe.pl/oferta-obligacji/ob
    ligacje-2-letnie-dor/dor1124/
    " W kolejnych miesięcznych okresach odsetkowych: stopa referencyjna
    NBP+0,10%. "

    https://www.obligacjeskarbowe.pl/oferta-obligacji/ob
    ligacje-3-letnie-tos/tos1125/
    6.85%
    Na trzy lata.
    Dobra oferta, zła?

    Podejrzewam, ze "rynkowa", tzn udaje im sie sprzedac, tyle ile chcą.
    Ale kto ich tam wie - moze panstwowe banki i spolki kupują, bo taki
    maja nakaz - nieoficjalny.

    Albo jeszcze inaczej - jak dobrze pojdzie, to oferta jest w miare
    dobra ... a o splacanie Tusk sie bedzie martwił :-)

    J.