    From: Marcin Stawny <m...@U...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czy warto obniżyć marżę kosztem programu oszczędzania?
    Date: Mon, 20 Dec 2010 18:39:57 +0100

    W dniu 2010-12-20 18:25, Tomasz [Bubon] pisze:

    > Za mało podałeś detali, żeby to sobie wyliczyć.
    > Przede wszystkim, nie wiadomo czy masz gwarancje ochrony wpłaconych
    > środków - pewnie nie - więc trudno cokolwiek stwierdzić.

    To jest "ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowymi funduszami
    kapitałowymi DB inwestuj w przyszłość - aktywne oszczędzanie", z tego,
    co rozumiem, to 100% ochrony kapitału przy funduszach
    stabilnych/obligacyjnych, mam rację?

    > Po drugie nieznane są opłaty administracyjne i za zarządzanie
    > funduszem(?) - one znacznie mogą obniżyć zyskowność inwestycji.

    Miesięczna opłata administracyjna wynosi 9 PLN.
    Opłata za zarządzanie - celowałbym raczej w stabilne/obligacyjne -
    wynosi ok. 1,30% rocznie.

    > Po trzecie w co dokładnie inwestujesz? W jakie fundusze, indeksy?

    Stabilne/obligacyjne.

    > Po czwarte: 10 lat to dużo czasu, co jeśli nagle będziesz potrzebował
    > tych zainwestowanych pieniędzy.

    No i właśnie o to chodzi - równie dobrze sam mogę sobie zarządzać tymi
    pieniędzmi a nie uwiązywać ich na 10 lat - koszt alternatywny jest dla
    mnie dosyć wysoki.

    > Po piąte: jeśli rozważasz zwiększenie miesięcznej raty o 380 zł to
    > znaczy, że tym bardziej stać Cię na miesięczną ratę zwiększoną o 160
    > zł :)

    Mimo wszystko wolałbym mieć ratę w kwocie zbliżonej do kwoty wynajmu, a
    nie wyższą o 400 zł ;)

    > Jestem przeciwnikiem bycia uwiązanym długoletnim, niejako przymusowym
    > planem oszczędzania w produkcie wysoko-kosztowym.
    > Sam sobie wolę odkładać pieniądze na konta oszczędnościowe abo na
    > wybrane przeze mnie fundusze, które kupuję nie płacąc prowizji i
    > sprzedając wtedy, kiedy ja chcę.

    Ja podobnie, wolę mieć te pieniądze na czarną godzinę (np. utrata
    zdrowia, pracy, odpukać w niemalowane) niż mieć niższą marżę. Kwestia
    tylko taka, jak miarodajnie uzasadnić za i przeciw obu opcji.

    --
    Marcin Stawny