    From: "rmi" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Dylemat Nordea czy Polbank? [Długie]
    Date: Fri, 18 May 2007 00:53:41 +0200

    > Jak nie przeplaciles to prawdopodobnie krotko po zakupie LTV spadnie
    > ponizej 80% - ZTCP to +0.25 jest uzaleznione od LTV a nie stopnia
    > splacenia kapitalu kredytu.

    Paragraf 3 punkt 3 części ogólnej umowy umowy (COU) mówi, że marża ulega
    zmniejszeniu po: "(...) udokumentowaniu przez kredytobiorcę uzupełnienia
    wkładu własnego do minimalnej wymaganej przez bank wysokości (...)". Dalej
    jest odniesienie do umowy ubezpieczenia niskiego wkładu własnego. Niestety
    jeszcze wzoru tej umowy nie posiadam. Czy powyższy paragraf nie sugeruje, że
    dotyczy to kapitału? Jeżeli tak nie jest, to proszę o potwierdzenie, że
    dobrze zrozumiałem: Jeżeli wartość nieruchomości wzrośnie chociażby ze
    względu na wykończenie mieszkania do takiego poziomu, że jego cena rynkowa
    (rozumiem że określana przez jakiegoś rzeczoznawcę z banku) wzrośnie na
    tyle, że kwota wziętego kredytu będzie stanowiła mniej niż 80% wartości
    nieruchomości to mogę wystąpić o obniżenie zlikwidowanie ubezpieczenia
    niskiego wkładu?

    Jak się do tego ma punkt 4 paragrafu 3 COU mówiacy, że marża ulega obniżeniu
    w przypadku "kredytów denominowanych - gdy na ostatni dzień roboczy dwóch
    kolejnych miesięcy, obciążenia kredytem nieruchomości, stanowiącej prawne
    zabezpieczenie spłaty kredytu, ulegnie obniżeniu do poziomu nie
    przekraczającego 80% wartości tej nieruchomości. Do przeliczeń aktualnego
    salda kredytu na PLN, stosuje się średni kurs NBP dla danej waluty, aktualny
    na dzień roboczy danego miesiąca"

    Jeżeli rzeczywiście jest tak, jak piszesz to byłby to bardzo poważny
    argument za kredytem w Nordei, ponieważ koszt zakupu tego mieszkania -
    jeżeli oczywiście wybudują bez problemów - uważany jest za bardzo
    atrakcyjny.