  • Data: 2009-02-11 05:53:30
    Temat: Re: Emerytura z OFE
    Od: adp <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Mam nadzieje, ze do czasu kiedy ja sie bede wybieral na emeryture, ten glupi
    > system zostanie zmieniony. IMHO to przyszly emeryt powinien decydowac jak
    > chce inwestowac pieniadze (ostroznie lub mniej ostroznie) i w jaki sposob
    > dostanie wyplate (jednorazowo, renta okresowa lub renta dozywotnia). Przy
    > wyplacie jednorazowej powinien byc wyplacony caly zgromadzony kapital. Przy
    > rencie okresowej bylby brany pod uwage okres na jaki zostala zawarta umowa.
    > Tylko dla renty dozywotniej bylyby brane pod uwage srednie okresy zycia.
> [...]

    No tak, takie były pierwotne założenia - te z roku 1998 (około). Tylko
    że biorąc pod uwagę 'zaprogramowane' obskubywanie mężczyzn przy
    planach dożywotnich taki system by zbankrutował. Po prostu ludzie się
    zorientują i większość mężczyzn będzie wybierać emeryturę w systemie
    'ryczautowym' (1 rata lub N rat), nie opierając się na 'oszukańczo'
    policzonym dalszym czasie trwania życia. W związku z tym w kasie
    ubędzie za dużo pieniędzy ('zwierzyna nie da się oszukać') i system
    będzie miał manko.
    Podejrzewam, że dlatego odstąpiono od tego projektu.

    Wiem, jak to powyższe brzmi, nieco cynicznie, ale patrze na zimny
    aspekt finansowy.