    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Frankowicze
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <608eaf15$0$513$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@p...org>
    <d...@g...com>
    <s...@p...org>
    <c...@g...com>
    <s...@p...org>
    <a...@g...com>
    <s...@p...org> <m...@p...waw.pl>
    <1...@4...net> <m...@p...waw.pl>
    Date: Wed, 5 May 2021 07:35:50 +0200

    Dnia Wed, 05 May 2021 00:13:05 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Zgadzam się.

    > Ale co to w ogóle jest kredyt indeksowany? Kredyt polega na tym, że
    > pożyczasz pewną sumę (denominowaną w czymkolwiek, powiedzmy że jestem
    > w stanie zgodzić się na dowolne, ale płynne "dobra"). Nie może być tak,
    > że suma kredytu zmienia się w obie strony tylko dlatego, że się indeks
    > zmienił.

    No coz - byl stosowny zapis w prawie bankowym ... ale sady uznaly, ze
    swoboda umow jest wazniejsza i moze byc taka indeksacja.

    > Zdaję sobie sprawę, że to jest sprawa subiektywna, dla kogoś innego może
    > to wyglądać inaczej.

    Np. sad uzna, ze kredyt indeksowany to kredyt denominowany :-)
    albo ze klienta nabito w dwa kontrakty walutowe :-)
    albo nawet ze suma sie nie zmienia, tylko zgodnie z umowa - aby dzis
    splacic pozostale z poczatkowych 200k zl, to trzeba wplacic 400k.

    Inna sprawa, ze to moze miec znaczacy wplyw przy anulowaniu kredytu.

    > To też.

    Gdzies tam mozna bylo wyczytac, ze te swapy walutowo-procecntowe sa
    pozabilansowe, wiec moze im bilansu nie zaklocaly.

    > [kursy sprzedaży waluty]
    >
    > Wtedy też było widać, wystarczyło poczytać o "kursach prezesa" np. "na"
    > tej właśnie naszej grupie.

    No nie wiem - wtedy warunki musialy byc zachecajace, aby klienci brali
    :-)

    > Ja nie mam z tym problemu - poza tym, że jak zadłużenie wynosi XXX CHF,
    > i ktoś te XXX CHF przyniesie do banku, to jest uwolniony od długu.
    > No i tak się generalnie stało.

    A tu widzisz - niekoniecznie, bo powinien pan przyniesc YYYY PLN,
    zgodne z umowa :-) A wczoraj Prezes zatwierdzil spread 50% :-)

    > Ja tu nie widzę oszustwa, mechanizm wymiany był powszechnie znany
    > i szeroko omawiany. Można powiedzieć, że to było wymuszenie - ale
    > oszustwo? Nic z tych rzeczy.

    Mechanizm byl znany, ale znow szczegoly drobnym druczkiem istotne.
    Bank ustala kurs ... to moze dowolny ustalic.

    J.