eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiHocki, Eurobank - cd.Re: Hocki, Eurobank - cd.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!not-for-m
    ail
    From: "witrak()" <w...@h...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Hocki, Eurobank - cd.
    Date: Fri, 09 Sep 2011 14:42:23 +0200
    Organization: Academic Computer Center CYFRONET AGH
    Lines: 78
    Message-ID: <j4cvsf$jfg$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
    References: <j49v9v$e7l$1@news.onet.pl> <j4a2r0$pu7$1@news.onet.pl>
    <e...@e...googlegroups.com>
    NNTP-Posting-Host: dorsay.interkom.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: srv.cyf-kr.edu.pl 1315570383 19952 194.8.46.11 (9 Sep 2011 12:13:03 GMT)
    X-Complaints-To: n...@c...edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 9 Sep 2011 12:13:03 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:6.0.2) Gecko/20110902
    Thunderbird/6.0.2
    In-Reply-To: <e...@e...googlegroups.com>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:558505
    [ ukryj nagłówki ]

    BI <f...@o...pl> wrote on 2011-09-08_20:24

    > Warunek wykonania zlecenia to wystarczające
    > środki na ROR w przeddzień zlecenia, nie da się zrobić zlecenia
    > z RO na ROR tak by w tym samym dniu z tych środków wykonało się
    > zlecenie zewnętrzne.

    Ciekawe, który to już raz musze dementować powyższą oczywistą
    nieprawdę.

    1. Da się.

    2. Kiedyś tak była w systemie zasada działania i taką informację
    podawano zainteresowanym klientom (oficjalnie).

    3. Jednak system (od strony organizacyjnej) nie jest przygotowany
    do działania w taki sposób, aby ta spełnianie tej zasady było
    *gwarantowane*: idzie o to, że są kolejki wsadowe zleceń,
    przetwarzane na zakończenie (poprzedniego) - czyli rozpoczęcie
    nowego - dnia. Jedna likwiduje zapadające lokaty (co de facto
    sprowadza sie do wykonania przelewów wewnętrznych). *Po wykonaniu*
    tej operacji uruchamiane jest przetwarzanie przelewów wewnętrznych.
    Natomiast przetwarzanie przelewów zewnętrznych jest realizowane w
    odrębnej kolejce, której wystartowanie nie jest zsynchronizowane z
    zakończeniem realizacji kolejki przelewów wewnętrznych.
    Jeśli wewnętrzne *zdążą* skończyć się wcześniej - wszystko jest
    OK. Jeśli nie, to próby wykonania *niektórych przelewów
    zewnętrznych* będą podjęte za wcześnie, tj. przed realizacją
    przelewów wewnętrznych, zapewniających tamtym niezbędne środki.

    Im dłuższa kolejka przelewów wewnętrznych, tym większa część
    przetwarzania obu kolejek się nakłada i większa jest szansa, że
    część przelewów zewn. nie będzie miała przygotowanych środków.

    4. Problem zaczął się pojawiać w formie ostrej w okresie
    gwałtownego wzrostu liczby kont oszczędnościowych po zwiększeniu
    ich maksymalnej liczby przypadającej na konto bieżące (z 3 do 15).
    Ze względu na kapitalizację dzienną zwiększyło to zarówno liczbę
    operacji księgowania odsetek (de facto przelewów) i zamykania
    lokat, jak i liczbę operacji zlecanych przez klientów. Przy okazji
    zbiegło się to z wyjątkowo dobrym oprocentowaniem i związanym z
    tym wzrostem liczby klientów.
    Ponieważ system (błyskawicznie - w ciągu 2 mies.) przestał się
    "wyrabiać" z otwarciem dnia przed pierwszym eliksirem ("za dużo"
    było przelewów zlecanych z datą przyszłą), przyśpieszono godzinę
    startu przetwarzania kolejki przelewów zewnętrznych, powodując
    znaczne nakładanie się z przetwarzaniem kolejki wewnętrznych. I
    pojawiły się stałe problemy, które wszyscy znamy.

    5. Aby załatwić sprawę wybrano standardowe rozwiązanie: zmieniono
    instrukcję infolinii (gadka o potrzebie środków dzień wcześniej,
    powoływanie się na punkt regulaminu, który generalnie odnosi się
    do przypadków problemów technicznych), przyśpieszono godzinę
    rozpoczynania przetwarzania na zamknięcie dnia (teraz właściwie
    zawsze już od 22, a kiedyś bywało, że po 23), aby jego koniec
    przypadał wcześniej itp. kroki zwiększające komfort klienta ;-)

    6. Aby zredukować ryzyko (ważne dla *bardzo terminowych* przelewów
    - KK) należy robić "jak bank każe", gdy płatność przypada na
    "trefną datę". W innych dniach wszystko działa.



    Podsumowując: jeśli już ktoś dzwoni na infolinię to byłoby
    korzystne, aby (niezależnie od tego, co naprawdę załatwia) składał
    też reklamację w sprawie nie realizowania przelewów wewnętrznych z
    datą przyszłą przed przelewami zewnętrznymi.
    Złożyłem w tej (m.in.) sprawie skargę do KNF. I w zasadzie teraz
    potrzeba, aby przy najbliższej okazji bank był zmuszony przyznać
    się do otrzymania paru tysięcy skarg.
    To samo dotyczy niemożności złożenia przelewu "na jutro" pomiędzy
    22 a 24: Bank wie, że to narusza regulamin i jako rozwiązanie
    proponuje (mam to na piśmie) składanie reklamacji, jeśli ktoś
    straci przez to odsetki (licząc pewnie, że nikomu nie będzie się
    chciało, bo od przelewu 1kPLN z oszczędnościowego o jeden dzień
    wcześniej wychodzi kwota straty 1.10 PLN).

    witrak()

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1