-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!not-for-m
ail
From: "witrak()" <w...@h...com>
Newsgroups: pl.biznes.banki
Subject: Re: Hocki, Eurobank - cd.
Date: Fri, 09 Sep 2011 14:42:23 +0200
Organization: Academic Computer Center CYFRONET AGH
Lines: 78
Message-ID: <j4cvsf$jfg$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
References: <j49v9v$e7l$1@news.onet.pl> <j4a2r0$pu7$1@news.onet.pl>
<e...@e...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: dorsay.interkom.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: srv.cyf-kr.edu.pl 1315570383 19952 194.8.46.11 (9 Sep 2011 12:13:03 GMT)
X-Complaints-To: n...@c...edu.pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 9 Sep 2011 12:13:03 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:6.0.2) Gecko/20110902
Thunderbird/6.0.2
In-Reply-To: <e...@e...googlegroups.com>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:558505
[ ukryj nagłówki ]BI <f...@o...pl> wrote on 2011-09-08_20:24
> Warunek wykonania zlecenia to wystarczające
> środki na ROR w przeddzień zlecenia, nie da się zrobić zlecenia
> z RO na ROR tak by w tym samym dniu z tych środków wykonało się
> zlecenie zewnętrzne.
Ciekawe, który to już raz musze dementować powyższą oczywistą
nieprawdę.
1. Da się.
2. Kiedyś tak była w systemie zasada działania i taką informację
podawano zainteresowanym klientom (oficjalnie).
3. Jednak system (od strony organizacyjnej) nie jest przygotowany
do działania w taki sposób, aby ta spełnianie tej zasady było
*gwarantowane*: idzie o to, że są kolejki wsadowe zleceń,
przetwarzane na zakończenie (poprzedniego) - czyli rozpoczęcie
nowego - dnia. Jedna likwiduje zapadające lokaty (co de facto
sprowadza sie do wykonania przelewów wewnętrznych). *Po wykonaniu*
tej operacji uruchamiane jest przetwarzanie przelewów wewnętrznych.
Natomiast przetwarzanie przelewów zewnętrznych jest realizowane w
odrębnej kolejce, której wystartowanie nie jest zsynchronizowane z
zakończeniem realizacji kolejki przelewów wewnętrznych.
Jeśli wewnętrzne *zdążą* skończyć się wcześniej - wszystko jest
OK. Jeśli nie, to próby wykonania *niektórych przelewów
zewnętrznych* będą podjęte za wcześnie, tj. przed realizacją
przelewów wewnętrznych, zapewniających tamtym niezbędne środki.
Im dłuższa kolejka przelewów wewnętrznych, tym większa część
przetwarzania obu kolejek się nakłada i większa jest szansa, że
część przelewów zewn. nie będzie miała przygotowanych środków.
4. Problem zaczął się pojawiać w formie ostrej w okresie
gwałtownego wzrostu liczby kont oszczędnościowych po zwiększeniu
ich maksymalnej liczby przypadającej na konto bieżące (z 3 do 15).
Ze względu na kapitalizację dzienną zwiększyło to zarówno liczbę
operacji księgowania odsetek (de facto przelewów) i zamykania
lokat, jak i liczbę operacji zlecanych przez klientów. Przy okazji
zbiegło się to z wyjątkowo dobrym oprocentowaniem i związanym z
tym wzrostem liczby klientów.
Ponieważ system (błyskawicznie - w ciągu 2 mies.) przestał się
"wyrabiać" z otwarciem dnia przed pierwszym eliksirem ("za dużo"
było przelewów zlecanych z datą przyszłą), przyśpieszono godzinę
startu przetwarzania kolejki przelewów zewnętrznych, powodując
znaczne nakładanie się z przetwarzaniem kolejki wewnętrznych. I
pojawiły się stałe problemy, które wszyscy znamy.
5. Aby załatwić sprawę wybrano standardowe rozwiązanie: zmieniono
instrukcję infolinii (gadka o potrzebie środków dzień wcześniej,
powoływanie się na punkt regulaminu, który generalnie odnosi się
do przypadków problemów technicznych), przyśpieszono godzinę
rozpoczynania przetwarzania na zamknięcie dnia (teraz właściwie
zawsze już od 22, a kiedyś bywało, że po 23), aby jego koniec
przypadał wcześniej itp. kroki zwiększające komfort klienta ;-)
6. Aby zredukować ryzyko (ważne dla *bardzo terminowych* przelewów
- KK) należy robić "jak bank każe", gdy płatność przypada na
"trefną datę". W innych dniach wszystko działa.
Podsumowując: jeśli już ktoś dzwoni na infolinię to byłoby
korzystne, aby (niezależnie od tego, co naprawdę załatwia) składał
też reklamację w sprawie nie realizowania przelewów wewnętrznych z
datą przyszłą przed przelewami zewnętrznymi.
Złożyłem w tej (m.in.) sprawie skargę do KNF. I w zasadzie teraz
potrzeba, aby przy najbliższej okazji bank był zmuszony przyznać
się do otrzymania paru tysięcy skarg.
To samo dotyczy niemożności złożenia przelewu "na jutro" pomiędzy
22 a 24: Bank wie, że to narusza regulamin i jako rozwiązanie
proponuje (mam to na piśmie) składanie reklamacji, jeśli ktoś
straci przez to odsetki (licząc pewnie, że nikomu nie będzie się
chciało, bo od przelewu 1kPLN z oszczędnościowego o jeden dzień
wcześniej wychodzi kwota straty 1.10 PLN).
witrak()
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- O co chodzi Aliorowi?
- mBąk jest wczorajszy.
- AION przejety
- Ile pieniędzy ma bank?
- Zwrot towaru i kasy od sprzedawcy a zmiana plastiku
- Szaleństwo w BOS-iu - 8,1% :D
- Drogie mieszkania, drogie kredyty i ogromne zyski banków. Czy rząd ma rozwiązanie?
- Obcokrajowcy w bankach
- Wysokie ceny nieruchomości... ;)
- Dlaczego takie preferencje banków?
- Awaria BNP Paribas
- Citi Handlowy promocja na kartę kredytową
- czy zablokują mi środki?
- Tak doi się "wisienkobiorców" Nie tylko w kasynach ;-)
- Zamykanie konta dziecka.
Najnowsze wątki
- 2025-03-12 O co chodzi Aliorowi?
- 2025-03-10 mBąk jest wczorajszy.
- 2025-03-07 AION przejety
- 2025-03-05 Ile pieniędzy ma bank?
- 2025-03-04 Zwrot towaru i kasy od sprzedawcy a zmiana plastiku
- 2025-03-03 Szaleństwo w BOS-iu - 8,1% :D
- 2025-02-22 Drogie mieszkania, drogie kredyty i ogromne zyski banków. Czy rząd ma rozwiązanie?
- 2025-02-18 Obcokrajowcy w bankach
- 2025-02-13 Wysokie ceny nieruchomości... ;)
- 2025-02-10 Dlaczego takie preferencje banków?
- 2025-02-03 Awaria BNP Paribas
- 2025-01-23 Citi Handlowy promocja na kartę kredytową
- 2025-01-21 czy zablokują mi środki?
- 2025-01-09 Tak doi się "wisienkobiorców" Nie tylko w kasynach ;-)
- 2024-12-31 Zamykanie konta dziecka.