  • Data: 2010-08-19 18:45:57
    Temat: Re: Ile mamy złotówek?
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Clegan pisze:

    > Banki nie są potrzebne do kreacji pieniądza - bowiem kreacja pieniądza
    > powstaje w wyniku zawarcia umowy kredytu.

    Nie. Jeśli ja pożyczę Tobie 1000zł na rok, to w obiegu nadal jest
    1000zł. Ja już nie mam tysiąca, a masz go Ty.

    Jeśli natomiast ja zdeponuję w banku 1000zł, a bank je pożyczy komuś na
    rok, a ten ktoś je zdeponuje w banku, to... w banku jest już 2000zł
    depozytów. Tak, oczywiście że jeden tysiąc został wygenerowany z kredytu
    i różnica między jednym a drugim jest niezmienna i wynosi nadal
    początkowe 1000zł. Sedno jadnak w tym, że teraz (potencjalnie) każdy z
    nas może swój depozyt wypłacić. Oczywiście jakby wszyscy chcieli wycofać
    swoje wkłady, to cały system bankowy runąłby jak domek z kart...

    > Co do pieniądza w obiegu to
    > nie wiem o co chodzi. Zatem nadal nie wiem o co chodzi.

    No... Przyznasz chyba, że samo istnienie pieniądza jest niezbędnym
    czynnikiem pozwalającym na istnienie systemu bankowego?

    --
    MiCHA