  • Data: 2009-05-30 09:50:28
    Temat: Re: Jak gleboki jest kryzys
    Od: Jerzy Olszewski <j...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Anatol pisze:

    > Użytkownik "maciej" <f_r_e_n_z_@_o_2_._p_l> napisał w wiadomości

    > To wycięte z kontekstu zdanie o kryzysie nawiększym od 70 lat dotyczyło
    > oceny gospodarki globalnej. W Polsce największe kryzysy były w latach
    > 1979-82 (-11% PKB) oraz 1989-91 (-18% PKB). Powszechnie ocenia sie także
    > za kryzys spowolnienie wzrostu do +2,5% PKB w latach 2001-2002 i obecnie
    > takie spowolnienie nam grozi tyle że przy PKB o jakieś 35% wyższym.

    W latach 1979-82 w Polsce nie było żadnego kryzysu w normalnym sensie
    tego słowa, bo gospodarka nie była oparta o żadne zasady ekonomii - żadne!

    Nie liczyło się PKB, tylko "Dochód Narodowy", który z potem na czółkach
    liczyli ludowi badacze ze Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (a nie
    SGH jak dzisiaj próbują sugerować, by podczepić się pod renomę
    przedwojennej uczelni). Tacy przykładowo, jak Tow. Balcerowicz i
    wychodziło im, że byliśmy 10 potęgą gospodarczą świata :)

    Puste półki i kartki były normalną, wbudowaną, cechą tego ustroju
    (ujawniającą się w różnym nasileniu w różnych okresach), bo same
    pieniądze były rodzajem kartek (Bilety Narodowego Banku Polskiego).

    Przyznam, że razi mnie ciągłe sugerowanie jakiejś ciągłości między PRL,
    a RP, zwłaszcza w obszarze gospodarki i prawa. Nie tylko mnie razi, ale
    ma jak najgorsze skutki.

    Obecnie stoimy, być może , w obliczu prawdziwego kryzysu (można go
    porównać tylko z kryzysem lat 30 dwudziestego wieku). Jest on o tyle
    bardziej niebezpieczny, że nikt teraz kartek na mięso nikomu nie da,
    więc dla najuboższych może być bardziej groźny i dotkliwy niż liczne
    załamania okresu PRL.

    Oby tak nie było. Mam nadzieję , że nie będzie, ale trzeba i taką
    ewentualność brać pod uwagę.