    From: "BM" <s...@T...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Jak placic na Slowacji?
    Date: Thu, 4 Mar 2004 11:10:25 +0100

    > Jade na Slowacje i zastanawiam sie jak najkorzystniej tam placic:

    Ja jeżdżę od kilku lat co roku. Testowałem więc na własnej kieszeni
    wszystkie metody o których wspominasz.

    > 1. Kupic korony w Polsce w kantorze (kurs 1:0.125)?

    Najlepiej. Przy czym obowiązuje zasada - im bliżej granicy, tym zazwyczaj
    korzystniej. Ja zawsze wymieniam złotówki w kantorze na przejściu na Łysej
    Polanie - tam zawsze kurs był najkorzystniejszy. Na pewno nie opłaca się
    kupować koron w kantorach w dużych miastach typu Poznań, Warszawa, Gdańsk,
    gdzie jest to waluta sezonowa a co za tym idzie - relatywnie droga.

    Może spotkasz ludzi wracających ze Słowacji lub Słowaków - wtedy zawsze
    możesz się dogadać co do kursu "średniego" - wyjdzie jeszcze taniej.

    Co prawda są kantory (skupujące także złotówki) po stronie słowackiej (np.
    Poprad, Stary Smokovec) ale nie opłaca się tam wymieniać - zwłaszcza
    złotówek - zdzierają okrutnie. A jak wymieniasz dolary lub euro, to
    przygotuj sie na okazanie paszportu (serio! - taki mają przepis).
    Jeśli już musisz - to sprawdź kilka - ceny mogą się róźnić, ale dotyczy to
    raczej miejscowości niż kantorów w ramach jednej. Najgorzej zdzierają w
    miejscowościach stricte turystycznych, czyli Smokovce, Tatranska Lomnica
    itp. Najlepiej jest poszukać jakiegoś kantoru w Popradzie

    > 2. Placic na miejscu karta (Visa el mBank)?

    Bezgotówkowo - owszem, można. Niemniej wyjdzie drożej (korony->USD->złotówki
    po "korzystnym" kursie bankowym) niż gotówką zakupioną w kantorze.

    > 3. Wybierac na miejscu z bankomatu?

    Ostateczność. Ponownie przelicznik jak w punkcie 2 + prowizja za wybranie
    pieniędzy z bankomatu. Aktualnie chyba 10 zł - sprawdź na stronie mBanku.

    Generalnie, z mojego oświadczenia, w kolejności opłacalności:
    a) zakup koron za złotówki w kantorze po polskiej stronie

    długo nic

    b) zakup koron po słowackiej stronie za euro/usd
    c) płatność kartą
    d) wybranie pieniędzy z bankomatu
    e) zakup koron za złotówki po słowackiej stronie

    przy czym kolejność b-d może się zmieniać.

    Pozdrawiam i polecam piwo Velvet w Popardzie!
    BM