  • Data: 2004-02-07 21:51:01
    Temat: Re: Jak podzielic kasę na kilka lokat
    Od: t...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    Drodzy koledzy i koleżanko
    Wasze odpowiedzi wyrażnie wskazują, że jesteście praktykami całą gębą w
    najlepszym tego słowa znaczeniu. Problemy matematyczne rządzą się jednak innymi
    prawami. A ten problem jest takim właśnie. Może jeszcze kilka dodatkowych uwag.
    Załóżmy, że
    1. Oprocentowanie lokat nie zależy od kwoty lokaty i jest stałe
    2. Mamy do dyspozycji tylko lokaty roczne
    3. Lokat można zrobić co najwyżej trzy.
    4. Po zerwaniu lokat niewykorzystanej kwoty już nie można lokować.

    Przykładowo, jeżeli podzieliłem kapitał np. równo na trzy lokaty tzn. założyłem
    lokaty po 1.000 PLN, to gdy potrzebuje 1500 PLN to musze zerwać dwie.
    Wykorzystuje 1500 a pozostałe 500 nie mogę juz ulokować.

    Jak więc należy kwotę 3000 PLN podzielić na trzy lokaty aby moja strata była
    średnio jak najmniejsza jeżeli przewiduje jedną "potrzebę finansową" ale nie
    wiem jakiej będzie wysokości.

    Jest oczywiste, że po rozwiazaniu tego problemu możemy zadanie zbliżyć bardziej
    do rzeczywistości. Ale dopiero potem. Najpierw skupmy się na tym teoretycznym
    problemie. Z jego rozwiązaniu wynikają jednak całkiem praktyczne wnioski.

    Tensor1

    Ps1. Tak na prawdę, to wielkość początkowej kasy nie na znaczenia.

    PS2. Rozwiązania typu zakładam n lokat, gdy n dąży do nieskończoności, lub
    zakładam lokaty na różny okres są niezgodne z założeniami.