  • Data: 2022-05-03 14:03:49
    Temat: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 03 May 2022 10:45:58 +0200, Krzysztof Halasa wrote:
    > Słowo "drastycznie" ma dla mnie nieco inne znaczenie - ale owszem,
    > Polska jest skrajnie nieprzewidywalna. Wielokrotnie bardziej niż kraje
    > na Zachodzie.

    > Nie wydaje mi się by tak było w większym stopniu.

    Popatrz na kursy walut.
    Jakiekolwiek zawirowanie na swiecie - i zlotowka spada.

    > To akurat wiadomo ("kiedy polityk kłamie?").

    No ale wiesz - wprowadzil PiS te 500+ i inne, a deficyt budzetowy
    trzymal sensowny. Skad mial pieniadze? Bo chyba nie kłamał co do
    zadluzenia panstwa?
    zarobki rosly, inflacja nieduza, stopy malały.

    Dopiero Covid duzo zmienil.

    > Problem leży IMHO gdzie
    > indziej - w Polsce ludzie powszechnie nie rozumieją podstawowych
    > mechanizmów. To powoduje, że łatwo im sprzedać gruszki na wierzbie.
    > Widać to w sposób jaskrawy także w tym wątku :-(

    Ale politycznie czy bankowo?

    > Dodatkowo (być może z powyższego powodu?) są bardzo podatni na wszelkie
    > hasła "narodowe", "patriotyczne", "religijne" itp. - które oczywiście
    > nie mają absolutnie nic wspólnego z troską o naród polski ani
    > o polskie społeczeństwo, oraz często są zupełnie przeciwne podstawowym
    > zasadom chrześcijaństwa.

    Ale znow - w polityce, czy w kredytach?
    Bo mimo podatnosci wielu obywateli wie, ze najwazniejsza jest wysokosc
    wyplaty :-)

    > Obawiam się że znaczenie pandemii jest znacznie wyolbrzymione. Nie mówię
    > że tylko w Polsce - ale zdecydowanie pandemia odpowiada tylko za
    > niewielką część tego, co się jej przypisuje.

    Pandemia dotknela caly swiat.

    > Wojna nie zdążyła jeszcze w praktyce wpłynąć na gospodarkę w większym
    > stopniu.

    A waluty podskoczyly juz w pierwszym dniu, gielda spadla.

    > To dopiero przed nami. Aczkolwiek widzę tu różne możliwości,
    > zależnie od rozwoju wydarzeń.

    Zgadza sie, roznie moze byc ... wiec zagraniczni inwestorzy/spekulanci
    opuszczaja podejrzany statek.

    Ale znow zobacz, jak PiSowi wyszlo - straszyl tym ruskim gazem,
    straszyl i wykrakal. Gazoport pracuje, gazociag z Norwegii na
    wykonczeniu. Przekop mierzeji prawie gotowy.
    Nawet ta graniczna wojenka z Białorusia o uchodzcow wyszla dobrze.

    > Przypuszczam, że to, że agresja rosyjska nie było przewidywana przez
    > nikogo (nie mam na myśli tego, że wywiady np. państw zachodnich
    > _widziały_ przygotowania do niej, bo to nie jest przewidywanie),

    Wywiady cos tam wiedzialy na dlugo wczesniej.
    Niekoniecznie powiedzialy, bo to tez mogła byc gra.
    W koncu powiedzialy glosno - tez nic nie dalo.
    Amerykanie chba ostro ostrzegali Ukraine - ciekawe czy cos dało,
    czy zlekcewazyli.

    > wynikało z tego, że stan (fizyczny i psychiczny) Putina może być inny
    > niż się wydaje. Ale o tym to może się dowiemy a może nie.

    Tak czy inaczej - wojna jest. Miala sie zakonczyc po 3 dniach,
    nie zakonczyla.
    I zwiazane z tym skutki gospodarcze tez są.
    Mozliwe do przewidzenia były ?

    No - jak sie ma znajomosci w rzadzie, raczej nie polskim, to moze i ma
    sie ostrzezenie "uwazaj, Rosjanie cos szykują".
    Ale to tak pol roku wczesniej.

    J.