  • Data: 2010-12-23 10:27:01
    Temat: Re: Jak zmarnować życie pracując na innych?
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Adam" <a...@w...pl> wrote:

    > O ile wiem przy kredycie jest zmienny stopień inflacji. Jak bedzie jakis
    > krach w przeciagu kilku lat i inflacja wyniesie 100 albo i 200 czy 300
    > procent to przelicz jaka wtedy bedziesz mial rate. Na poczatku lat 90
    > inflacja wyniosla prawie 2000 procent. Twoje praprawnuki wtedy beda
    > jeszcze ciebie splacaly :)

    W umowie kredytowej słowa o inflacji nie ma. oprocentowanie składa się z
    marży banku oraz LIBORu lub WIBORu, czyli procentu na jaki banki pożyczają
    pieniądze od innych banków.
    WIBOR i LIBOR są oczywiście zmienne i zależą od sytuacji na rynku, marża
    jest ustalana przy zawieraniu umowy i często jest niezmienna przez cały czas
    (bank musiałby wystąpić z aneksem do umowy żeby ją zmienić).
    Problem przy inflacji jest taki, że ja zarabiam w PLN a spłacam kredyt w
    CHF. Jeśli złotówka straciłaby mocno na wartości, to automatycznie CHF robi
    się bardzo drogi i moja rata mocno idzie w górę. No ale jakie jest
    prawdopodobieństwo, że CHF będzie kosztował 5PLN a EURO 8PLN?
    Z kredytami wiąże się inne ryzyko, z którego ludzie często nie zdają sobie
    sprawy: bank jest związany umową z kredytobiorcą, ale w każdej chwili może
    wystąpić z wnioskiem o zmianę tej umowy (np. zmiana marży).
    W tej sytuacji kredytobiorca ma 2 wyjścia: przyjęcie warunków lub
    odstąpienie od umowy.

    --
    Bartek