eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiKK Citi i PINRe: KK Citi i PIN
  • Data: 2008-06-09 23:39:52
    Temat: Re: KK Citi i PIN
    Od: "kashmiri" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]



    Użytkownik "Tomasz Orzechowski" <t...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości
    news:484B173C.5000306@uci.agh.edu.pl...
    >
    >>>
    >>> Niezaleznie od tego czy transakcja jest potwierdzona PINem czy podpisem
    >>> sa takie same zasady ich reklamowania.
    >>>
    >
    > Mimo wszystko postanowiłem przesłac tę informację bo czyta nas wiele osób.
    > Chcąc wzmocnić fakty posiłkuję się artykułem którego nie jestem autorem.

    Brednie, brednie. Komentuję na tekście poniżej.


    > http://www.kartyonline.net/arty.php?id=159
    >
    > "Wydaje się, że w razie dokonania przestępstwa z wykorzystaniem kodu PIN
    > to na kliencie leży ciężar dowodu, faktu prawidłowej jego ochrony.

    Tak JEST czy "wydaje się"?

    > Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że klient jest jedyną osobą,
    > która rzeczywiście zna kod PIN. Wbrew obiegowym opiniom kodu PIN nie zna
    > bank wydający kartę. Po wygenerowaniu samego kodu i wydrukowaniu go na
    > specjalnym zabezpieczonym formularzu, który otrzymuje klient, jest on
    > przechowywany w systemie komputerowym banku w formie specjalnego klucza.
    > Klucz ten pozwala na stwierdzenie czy wprowadzony w bankomacie PIN jest
    > prawidłowy, nie pozwala natomiast na zwrotne odtworzenie kodu. Z tego
    > powodu klient w razie zapomnienia kodu PIN, musi uzyskać zupełnie nową
    > kartę z nowym kodem."

    W dowolnym banku w UK możesz w dowolnym momencie zamówić PIN pocztą, na
    wypadek gdybyś zapomniał. Dodam, że (prawie) wszystkie karty wydawane w UK
    są chipowe.


    > "Niestety zdarzają się także sytuacje, w przypadku których dowiedzenie, że
    > padło się ofiarą przestępców jest praktycznie niemożliwe. Tak jest np. w
    > przypadku czegoś co można by nazwać "skimmingiem jednorazowym". Do takich
    > sytuacji dochodzi, gdy przestępcy po sczytaniu jednej karty (w bankomacie
    > lub punkcie handlowym) zostają spłoszeni i nie skanują kolejnych kart. W
    > takim wypadku, klient nie ma możliwości dowiedzenia, że doszło do
    > skimmingu, Ne ma bowiem innych poszkodowanych."
    >
    > "Podobna sytuacja ma miejsce przy podejrzeniu kodu PIN klienta. Takie
    > podejrzenie może nastąpić albo z winy klienta, który nie zasłonił ręką
    > urządzania do wpisywania PINu, lub też z winy operatora urządzenia do
    > którego PIN jest wprowadzany. W wielu sklepach PIN-pady są bowiem
    > umieszczone w taki sposób, że zasłonięcie ich i ukrycie wprowadzanego kodu
    > jest praktycznie niemożliwe."

    Dodatkowo, pinpad może być fałszywy albo mieć podłączone urządzenie
    odczytujące dane z klawiatury i/lub z karty (tak!).


    > "Są to pewne sytuacje sporne których racja klienta jest niezmiernie trudna
    > do obrony. Większość z tego rodzaju spraw, w wyniku braku porozumienia
    > banku z klientem, trafia do sądów. To sąd ostatecznie weryfikuje
    > przedstawione przez strony dowody oraz wersje wydarzeń i podejmuje wiążące
    > decyzje. Bank w większości przypadków może dowieść, że w jego systemach
    > kod PIN jest prawidłowo zabezpieczony. Klient nie ma natomiast możliwości
    > przeprowadzenia całościowego dowodu potwierdzającego, że do ujawniania
    > PINu nie doszło z jego winy."

    Komu bardziej zależy na współpracy? To klient zarabia na banku czy bank na
    kliencie?


    > Reasumując: jeśli nastąpi skimming + podejrzenie PINu to musimy liczyć się
    > z utrata środków.

    Klientowi nie będzie trudno obalić przed sądem stwierdzenie, jakoby
    bezpieczne przechowywanie PINu przez bank oraz przez niego całkowicie
    wykluczało możliwość pozyskania PIN-u przez osoby trzecie. Technologie
    przechwytywania danych z kart istnieją i są bardzo dobrze udokumentowane:
    kamera, skimming paska, nasłuch elektromagnetyczny terminala (karty z
    chipem), przerobiony terminal, podsłuch radiowy (karty RFID) itd. itd.
    W świetle powyższego, z braku winy banku nie można domniemywać winy klienta.

    k.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1