  • Data: 2004-02-20 06:08:55
    Temat: Re: Karta kredytowa - nie mila niespodzianka.
    Od: "MK" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Marek Madej" <m...@w...interia.i-to.pl> wrote in message
    news:c13l9v$hmi$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > A czy ustawa o EIP dopuszcza taką możliwość? IMHO WYMAGANE jest
    > podpisanie umowy, ale mogę się mylić...

    Gdyby na koncu pierwszego zdania §3 ust 1 Ustawy zostalo dodane "pod rygorem
    niewaznosci", wtedy umowy zawarte w sposob inny niz pisemny bylyby niewazne.
    Banki oczywiscie daza do tego zeby pozostal pisemny slad po zawarciu umowu,
    stad wlasnie prosba o przyjscie do oddzialu lub podpisanie i odeslanie
    stosownych dokumentow. A jesli zabraknie formy pisemnej opieramy sie na
    regulacjach KC

    Art. 60 [Oświadczenie woli] Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie
    przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona
    przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób
    dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci
    elektronicznej (oświadczenie woli).

    Art. 65 [Wykładnia] § 1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego
    wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady
    współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.
    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel
    umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.

    Art. 73 [Pod rygorem nieważności; dla określonych skutków] § 1. Jeżeli
    ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, czynność dokonana bez
    zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa
    przewiduje rygor nieważności.

    Art. 74 [Dla celów dowodowych] § 1. Zastrzeżenie formy pisemnej bez rygoru
    nieważności ma ten skutek, że w razie niezachowania zastrzeżonej formy nie
    jest w sporze dopuszczalny dowód ze świadków ani dowód z przesłuchania stron
    na fakt dokonania czynności. Nie dotyczy to jednak wypadków, gdy zachowanie
    formy pisemnej jest zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych skutków
    czynności prawnej.
    § 2. Jednakże mimo niezachowania formy pisemnej przewidzianej dla celów
    dowodowych dowód ze świadków lub dowód z przesłuchania stron jest
    dopuszczalny, jeżeli obie strony wyrażą na to zgodę albo jeżeli fakt
    dokonania czynności prawnej będzie uprawdopodobniony za pomocą pisma. Sąd
    może również dopuścić wymienione dowody, jeżeli ze względu na szczególne
    okoliczności sprawy uzna to za konieczne.

    Art. 78 [Forma pisemna] § 1. Do zachowania pisemnej formy czynności prawnej
    wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść
    oświadczenia woli. Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów
    obejmujących treść oświadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez
    jedną ze stron, lub dokumentów, z których każdy obejmuje treść oświadczenia
    woli jednej ze stron i jest przez nią podpisany.
    § 2. Oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone
    bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
    kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne formie pisemnej.

    I to by bylo na tyle ;)

    Pozdrawiam
    Maciek