  • Data: 2004-02-20 09:56:52
    Temat: Re: Karta kredytowa - nie mila niespodzianka.
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> szukaj wiadomości tego autora

    news:XvhZb.33406$R_.14863@news.chello.at...
> [...]
    zachowanie
    > formy pisemnej jest zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych skutków
    > czynności prawnej.
    > § 2. Jednakże mimo niezachowania formy pisemnej przewidzianej dla celów
    > dowodowych dowód ze świadków lub dowód z przesłuchania stron jest
    > dopuszczalny, jeżeli obie strony wyrażą na to zgodę albo jeżeli fakt
    > dokonania czynności prawnej będzie uprawdopodobniony za pomocą pisma. Sąd
    > może również dopuścić wymienione dowody, jeżeli ze względu na szczególne
    > okoliczności sprawy uzna to za konieczne.

    Ja w kwestii formalnej. Masz nieaktualną ustawę i nie uwzględnia ona co
    najmniej nowelizacji, która weszła we wrześniu.
    Obecne brzmienie tego przepisu:
    Art. 74. § 1. Zastrzeżenie formy pisemnej bez rygoru nieważności ma ten
    skutek, że w razie niezachowania zastrzeżonej formy nie jest w sporze
    dopuszczalny dowód ze świadków ani dowód z przesłuchania stron na fakt
    dokonania czynności. Przepisu tego nie stosuje się, gdy zachowanie formy
[...]
    dopuszczalny, jeżeli obie strony wyrażą na to zgodę, jeżeli żąda tego
    konsument w sporze z przedsiębiorcą albo jeżeli fakt dokonania czynności
    prawnej będzie uprawdopodobniony za pomocą pisma.
    § 3. Przepisów o formie pisemnej przewidzianej dla celów dowodowych nie
    stosuje się do czynności prawnych w stosunkach między przedsiębiorcami.

> [...]
    > wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść
    > oświadczenia woli. Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów
    > obejmujących treść oświadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez
    > jedną ze stron, lub dokumentów, z których każdy obejmuje treść
    oświadczenia
    > woli jednej ze stron i jest przez nią podpisany.
    > § 2. Oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone
    > bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
    > kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne formie pisemnej.

    Tu też się zmieniło w paragrafie 2. Brzmi on obecnie:
    § 2. Oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone
    bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
    kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w
    formie pisemnej.

    Pozdrawiam,
    Washko