  • Data: 2004-02-12 20:41:14
    Temat: Re: Kredyt w CHF czy przewalutować
    Od: t...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > To jest prawdziwe dla kredytu krotkoterminowego. W takich przypadkach
    > faktycznie waznijeszy jest kurs walutowy niz stopa procentowa. Ale spojrzmy
    > jak to bedzie wygladalo dla kredytow dlugoterminowych.

    Wszystko prawda, tylko Kolega raczył zapomnieć, że najprawdopodobniej za 6 lat
    wprowadzimy EURO. Oznacza to, że założenie o 20 latach jest całkowicie
    nierealne. Kilka dni temu przedstawiłem szczegółowe zalożenia i wzory do budowy
    klakulatora walutowego uwzględniające wprowadzenie EURO. Bardzo zapraszam
    Kolegę do dyskusji na ten Temat

    Reasumując jeżeli chcemy być choć trochę realni to mamy dwie możliwości

    I. ROZWAŻAĆ KREDYTY NIE DŁUŻSZE niz 6-8 lat

    ****
    Poniżej powtórzyłem przykład kolegi dla 10 lat bo się łatwo liczy

    Mamy okres pozostaly do splaty: 10 lat.
    Kapital do splaty 100 PLN czyli 33,33 CHF (przy kursie Pln/Chf = 3,0)
    Placimy w 10 rownych ROCZNYCH ratach kapitalowych oraz odsetki malejace od
    kapitalu pozostajacego do splaty

    1. DLA PLN (7%)
    Suma platnosci dla R = 7% PLN
    38,5PLN odsetki
    100 PLN kapital
    Razem 138,5 PLN

    2. Dla PLN (9,5%) - wzrost stop o 1/3
    Suma platnosci dla R=9,5% PLN
    52,25 PLN odsetki
    100 PLN kapital
    Razem 152,25 PLN

    Czyli wzrost stop z 7% do 9,5% (o 1/3) powoduje wzrost calkowity kosztu
    kredytu o 9,93% (152,25/138,5)

    Teraz dla CHF

    1. DLA CHF (kurs Chf/Pln = 3,00; R=3%)
    Suma platnosci
    5,50 CHF odsetki - czyli 16,5 PLN (5,5 * 3,00)
    33,33 CHF kapital - czyli 100 PLN (33,33 * 3,00)
    Razem 116,50 PLN

    2. Dla CHF (kurs Chf/Pln skacze do 4,00; R=3,0%) czyli wzrost kursu o 1/3;
    stopa % bez zmian
    Suma platnosci
    5,50 CHF odsetki - czyli 21,0 PLN (5,5 * 4,00)
    33,33 CHF kapital - czyli 133,33PLN (33,33 * 4,00)
    Razem 155,33 PLN

    Czyli wzrost kurs Chf/Pln z 3 zlotych do 4 Zlotych (o 1/3) powoduje wzrost
    całkowity kosztu kredytu o 33,33% (155,33/116,50, )co jest oczywiste i nie
    trzeba było nawet liczyć jak się popatrzy na odpowiednie wzory.

    II UWZGLĘDNIĆ BARDZO PRAWDOPODOBNE WPROWADZENIE EURO

    Tutaj jeszcze raz kieruje kolegę (i innych) do mojego postu o kakulatorze
    kredytowym.

    Tensor1

    PS. Jeszcze raz zapraszam zainteresowanych do powaznej dyskusji uwzględniającej
    wprowadzenie EURO.