    From: "Szymon" <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Lokata 8% BZ WBK - do kiedy?
    Date: Wed, 31 Dec 2008 08:00:59 +0100

    > kart), jakieś tam ubezpieczenia, SFI i inne głupstwa, na których niewielu
    > klientów zyskuje, a koszty są ogromne
    Przepraszam bardzo, ale się zapytam: że co ? SFI i możliwość nabywania
    fundów bez opłat to głupstwo ? To chyba najlepsze co w tym banku
    jest.
    A już opowieści o "ogromnych kosztach" (rozumiem że dla banku) to
    jakaś kompletna bzdura. SFI generuje przychód dla banku. Zwyczajnie
    nie wiesz o czym piszesz.
    ---------------------------------
    Po pierwsze mBank od dawna proponował SFI jako "miejsce dla poważnych
    inwestycji" - cytat z ich strony. "Inwestowanie w fundusze - proste, wygodne
    i KORZYSTNE!" - kolejny cytat. I jeszcze jeden: "Osiągaj atrakcyjne zyski z
    kapitału, WYŻSZE niż oprocentowanie lokaty bankowej". Zatrudniał "ekspertów"
    i część osób uwierzyła, po czym stracili znaczną część dorobku swojego
    życia. W kilka miesięcy. Wówczas mBank przekonywał, że SFI to miejsce na
    wieloletnie oszczędzanie, a nie chwilową spekulację... No i niektórzy
    trzymali nadal generując kolejne straty. A teraz pytanie za 100 pkt: Jak to
    wpłynęło na wizerunek banku i zaufanie klientów do niego?
    Osobiście znam ludzi, którzy stracili kilka tysięcy, widziałem na oczy
    takich, którzy stracili kilkaset tysięcy na funduszach. Jesteś pewien, że
    dla nich SFI to było błogosławieństwo? I jeszcze bez opłat... "najlepsze co
    jest". Ja z zupełnie czystej ciekawości wrzuciłem jakieś 2 tyg. temu 50zł w
    fundusz. Dziś jest wart 48,95zł. A za każdym razem czytam opinię ekspertów,
    że dno jest własnie teraz, to najlepszy moment na kupowanie i niżej być nie
    może.
    SFI generuje przychód dla banku w sensie dilowania funduszami, ale podważa
    autorytet banku tak bardzo, że żadną kampanią nie da się tego zmienić. Wiem,
    że większość z nas jest tu świadoma przy inwestowaniu swoich dochodów, ale
    gros ludzi idzie do banku, mówi, że ma np. 50.000 i zadaje pytanie "co mi
    Pani/Pan może polecić?". Jeśli za rok odbiorą 55.000 to będą polecać ten
    bank wszystkim dokoła i zachwycać się nim przerzucając wszystkie
    oszczędności. Ale jak odbiorą 20.000 to umówmy się, że poczują się nabici w
    butelkę (szczególnie w kontekście cytatów ze strony mBanku). O ile przy
    akcjach jest to poniekąd ich wina, bo źle kupili, nie znali się, nie mieli
    wiedzy itp., o tyle przy SFI zarządzać tym mieli eksperci, maklerzy - krótko
    mówiąc specjaliści. Od dawna fundusze (jeszcze w latach 90-tych) były
    reklamowane jako mniejszy zysk (bo z prowizjami), ale PEWNY, bo obsługiwany
    przez fachowców.

    Ale fundusze to pikuś. Najnowszy hit BRE to lokaty strukturyzowane - kolejny
    niewypał, kolejne koszta.