    From: "witrak()" <w...@h...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Lokata rentierska w Noble Banku
    Date: Fri, 09 Oct 2009 09:18:29 +0200

    On 2009-10-07 16:30, george wrote:

> [...]
    > przynajmniej relatywna i sprawdzam czy te 0,5% wiecej w banku X jest
    > warte ryzyka tak wyliczonego.
    >
    > prawd. upadku PKOPB =x, Getinu X razy 4 ( przyjmijmy) i dalej mnoże /
    > dziele (wiesz o co chodzi)
    > Natomiast jesli rozważanie takiego scenariusza wykluczasz, cała dalsza
    > dyskusja nie ma sensu.
    > Ja staram sie to sprowadzić do prostych liczb ( z duzym uproszczeniem) i
    > wyjdzie mi czy sie opłaca czy nie przy takim a nie innym poziomie ryzyk.
    > kwota BFG ma tu znaczenie jako forma "odciecia" po której ryzyko

    Te rozważania niewiele maja wspólnego z analizą ryzyka (oprócz
    matematyki). Generalnie jeżeli nie można dostatecznie dokładnie
    określić prawdopodobieństw (bo wartości strat/kosztów w rozważanym
    przypadku raczej się da), to po użyciu wartości szacunkowych
    klasyfikuje się ryzyka (wartości oczekiwane strat/kosztów) i
    *odrzuca* z dalszych rozważań te, które są najmniejsze.
    Otóż jak przemnożysz wartość depozytów banku G. przez baaardzo małą
    liczbę, odpowiadającą prawdopodobieństwu całkowitego upadku banku
    G., to wyjdzie to znacznie (rzędy wielkości) mniejsza wartość niż
    np. przy "upadku", w trakcie którego "gruz i śmieci" pozostałe po
    banku G. kupi jakiś amator jego klientów (np. po 1/2 wartości
    początkowej). A to dlatego, że i strata będzie mniejsza, i
    prawdopodobieństwo takiego rozwoju wypadków setki a może i tysiące
    razy większe (co wiemy z dużą pewnością, bo choć same wartości tych
    prawdopodobieństw możemy oceniać tylko bardzo zgrubnie, to już ich
    stosunek znaaacznie dokładniej).

    Oczywiście, miałbyś rację biorąc pod uwagę scenariusz z upadkiem
    wielu banków *jednocześnie* (maleje szansa, że znajdzie się kupiec
    na upadający bank G.). Ale wtedy nie ma sensu porównywać banku G. do
    banku L. czy banku E. i mówić, że w G. ryzyko większe, a w E. mniejsze.

    > P.S. Zdziwiłbyś sie jak niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego jak
    > wygląda konstrukcja tego "systemu".
    > Wiec trzeba prosto.
    A z tym się zgadzam, ale ta grupa nie jest reprezentatywna - tu
    znacznie więcej ludzi nawet jak milczy, to wie całkiem sporo... :-)

    Więc warto trochę dłużej "poklepać w klawisze".

    witrak()