  • Data: 2011-10-07 16:33:24
    Temat: Re: Meritum zwrot za paliwo - karty dodatkowe
    Od: "mx" <@m...@o...pl@> szukaj wiadomości tego autora

    >W regulaminie co najwyżej może być napisane.

    Najwyższy czas przyjąć do wiadomości, że pisze=jest napisane, jak 2+2=4.
    Obie formy są poprawne!

    http://poradnia.pwn.pl/lista.php?kat=4&szukaj=potocz
    na

    "Gazeta pisze...
    Szanowni Państwo!
    Przez wiele lat uczono mnie, że nie można mówić ,,Gazeta pisze" itp. Teraz
    dowiedziałam się, że podobno taka forma została dopuszczona przez Radę
    Języka Polskiego i uznana za poprawną. Podobno jest to uwzględnione w jakimś
    słowniku. Kupiłam Wielki słownik ortograficzny - nie znalazłam. Czy
    faktycznie jest to już poprawna forma (o zgrozo!) i gdzie znajdę ten zapis?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Konstrukcja, która Panią oburza, jest nieco potoczna, ale nie jest
    niepoprawna. Nie pamiętam, żeby się nią zajmowała Rada Języka Polskiego (i
    mam wątpliwości, czy gremium to powinno się zajmować takimi drobiazgami).
    To, że konstrukcji tej nie znalazła Pani w słowniku ortograficznym, nie jest
    decydującym argumentem, gdyż słowniki ortograficzne nie zajmują się
    łączliwością wyrazów. Ważniejsze, że sformułowania typu ,,Gazety piszą..." są
    powszechne, i to nie tylko w gazetach, por. ,,Gazety piszą o możliwej wojnie
    Turcji z Grecją" (J. Parandowski, Niebo w płomieniach), ,,(...) wszystko to,
    co gazety pisały i piszą w całym Kosmosie" (S. Lem, Cyberiada), ,,(...)
    gazety piszą o rozwydrzeniu, rozpuście i wszystkich innych rzeczach
    wymienianych w takich razach" (J. Iwaszkiewicz, Martwa pasieka).
    Większe zastrzeżenia mogą budzić sformułowania typu ,,Co pisze w gazecie?"
    lub ,,W gazecie pisało, że..." Można je spotkać w potocznej polszczyźnie
    mówionej. W starannych wypowiedziach mówmy raczej: ,,Co jest napisane w
    gazecie?" lub ,,W gazecie jest napisane, że...". Można też powiedzieć np.
    ,,Dzisiejsza Gazeta pisze, że...", czyli użyć konstrukcji, która się Pani nie
    podoba."