    From: Michał Asman <b...@a...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Miesiąc na CHF
    Date: Sun, 27 Apr 2008 00:47:49 -0700 (PDT)

    wiadomościnews:fusbum$j7a$1@inews.gazeta.pl...> Mam miesiąc na podjęcie decyzji.

> [...]
    > przewalutowywując w tym momencie tych franków dostaniesz też strasznie dużo.
    > Kurs zwrośnie, i będziesz miał kilkanaście / kilkadziesiąt procent więcej
    > kredytu do spłacania. Na daną walutę jest sens przechodzić, jak jej kurs jest
    > wysoki

    > Jest inna kwestia. CHF jest bardzo skorelowany z EURO. W momencie, jak Polska
    > wejdzie do strefy euro trzeba będzie i tak kredyty przewalutować, a wówczas ci,
    > co mają złotówkowe, mogą stracić

    > IMO warto poczekać. Nei wierzę, by frank miał jeszcze kiedyś kurs 2,70 zł za

    Nie ma żadnego ryzyka kursowego jeśli chodzi o kredyty dewizowe.
    jest na odwrót to kredyty złotowe narażone są na ryzyko kursowe.
    Między kursem kupa, a kursem sprzedaży musiała by być różnica 0,60
    groszy.
    jak by nawet doszło do kursu 2,70 za 1 franka ? to o wiele bardziej
    zdrożały by nam kredyty złotowe.
    rada
    W interesie kredytobiorcy jest płacić jak najmniejsze raty i nie
    nadpłacać kredytu

    Zwykle lokaty bankowe przewyższają koszty kredytu i zawsze będą
    przewyższać, jeżeli marża Banku jest stała przez cały okres
    kredytowania.

    Przecież nie wzrasta nam koszt kredytu przez wzrost stałej marży
    banku, lecz przez wzrost Stawki WIBOR/LIBOR/EURLIBOR, po której banki
    miedzy sobą pożyczają pieniądze, a na jej wysokość mają wpływ lokaty
    bankowe.
    Następnie na wzrost lokat bankowych ma wpływ wzrost inflacji.
    Gdyby Banki ze względu na wzrost inflacji nie podnosiły lokat, to
    naraziłyby siebie na niewypłacalność.
    Ponieważ wszyscy oszczędzający chcieliby zwrot swoich oszczędności na
    raz jak to miało miejsce niedawno w Anglii w jednym z banków.
    więcej na: http://michalasman.bblog.pl/wpis,tylko;czlowiek;nies
    pelna;rozumu;nie;zaciaga;kredytu,10534.html

    CZEKAĆ CZY BRAĆ (Rzeczpospolita 11-03-2004)
    .............A co zrobić z kredytami w euro, kiedy kurs tej waluty
    rośnie, w związku z czym dług w euro przeliczony na złote zwiększa
    się? )
    - Przy kredytach zaciągniętych w euro radzę nie podejmować pochopnych
    decyzji przewalutowania długu na złote, bo kurs euro nie może rosnąć w
    nieskończoność - podpowiada Michał Asman. - Radziłbym natomiast
    sprawdzić, czy oprocentowanie w banku, w którym mamy kredyt, jest na
    podobnym poziomie jak to, które bank oferuje nowym klientom. Jeżeli
    jest spora różnica, trzeba negocjować z bankiem obniżenie stopy albo
    zamienić kredyt na inny, np. we frankach szwajcarskich z niższym
    oprocentowaniem.
    Złoty teraz jednakowo zyskuje i traci do CHF i EUR, przez co nic nie
    stracimy na przewalutowaniu. Opłaca się też maksymalne wydłużenie
    okresu kredytowania. To, co zaoszczędzimy w tym czasie, nie oddawajmy
    bankowi w nadpłacanych ratach, tylko inwestujmy w przyszłą emeryturę.

    więcej na http://www.assman.com.pl/index-sub.pl?pid=95

    Michał Asman