eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.banki[Multibank] wreszcie wiemy ilu ma klientow...Re: [Multibank] wreszcie wiemy ilu ma klientow...
  • Data: 2003-03-04 12:23:58
    Temat: Re: [Multibank] wreszcie wiemy ilu ma klientow...
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    I jeszcze:

    Rozwój bankowości elektronicznej
    Rok 2002 upłynął pod znakiem umacniania przez banki swoich pozycji na
    rynku bankowości
    elektronicznej. Na koniec grudnia usługi bankowe poprzez Internet
    oferowało już 18 banków, w tym
    trzy wirtualne: mBank, Inteligo i Volkswagen Bank direct. Ponad
    dwukrotnie wzrosła liczba klientów
    korzystających z bankowości internetowej. Na koniec 2002 roku było ich
    już prawie 1,2 miliona, w
    tym ponad 540 tysięcy osób korzystało z usług banków wirtualnych.
    Największy udział w rynku
    bankowości internetowej nadal posiada mBank (28,5%), drugi jest
    Inteligo (w ubiegłym roku
    odkupiony przez PKO BP od BGB Polska), a trzeci - Bank Zachodni WBK.
    Liczba kart bankowych zwiększyła się o 12,5% z 14,4 mln na koniec 2001
    roku do 16,2 mln
    po trzecim kwartale ubiegłego roku. Dokonano nimi 342,3 mln
    transakcji, których łączna wartość
    przekroczyła 78,5 mld złotych. W 2002 roku banki oraz firma Euronet
    uruchomiły około 600 nowych
    bankomatów, dzięki czemu ich łączna liczba wzrosła do niemal 7
    tysięcy.

    Nie doszła do skutku sprzedaż Banku Częstochowa, do którego zamierzano
    przenieść
    działalność mBanku. Zarząd zdecydował się zrezygnować z doraźnych
    korzyści, stawiając na rozwój
    bankowości detalicznej w ramach struktury BRE Banku, widząc w tym
    źródło znacznych zysków w
    przyszłości. W styczniu 2003 r. NWZA obu banków podjęły decyzję o
    połączeniu, co szerzej zostało
    przedstawione w rozdziale dotyczącym bankowości detalicznej.
    Na obecnym etapie rozwoju koszty działania w obszarze bankowości
    detalicznej były
    znacznym obciążeniem, stanowiąc 22,5% ogółu kosztów działania Banku,
    łącznie z amortyzacją. W
    efekcie jednak BRE Bank obsługuje około 28,5% całego rynku bankowości
    elektronicznej w Polsce,
    osiągnąwszy podwojenie liczby rachunków do 398,4 tys. i przyrost
    depozytów o ponad 80%. Znaczne
    nakłady na informatyzację i budowę sieci placówek dają silne podstawy
    do dalszej ekspansji w tym
    obszarze.
    W wyniku racjonalizacji kosztów działania BRE Banku ich poziom,
    wynoszący 470,6 mln zł
    był znacznie niższy od założeń budżetu. Podjęte w 2002 r. w tym
    zakresie działania (redukcja
    zatrudnienia, szereg działań mających na celu oszczędności kosztów
    eksploatacyjnych) będą
    pozytywnie skutkowały również w 2003 r., chociaż ich poziom, z innych
    przyczyn, będzie wyższy niż
    w roku ubiegłym.

    Główna pozycja pasywów - zobowiązania wobec Klientów sektora
    niefinansowego i
    budżetowego była wyższa o 2,7%, głównie dzięki przyrostowi o 879 mln
    zł depozytów Klientów
    detalicznych, obsługiwanych przez mBank i MultiBank. W końcu roku 2001
    środki te stanowiły 11%
    depozytów sektora niefinansowego, a po roku już 19,5%.

    27
    Bankowość detaliczna wraz z Private Banking
    Najmłodszy obszar aktywności - bankowość detaliczna BRE Banku rozwijał
    się najbardziej
    dynamicznie. Liczba rachunków wcześniej uruchomionego mBanku podwoiła
    się, a w MultiBanku
    wzrosła 9-krotnie. W bardzo szybkim tempie rosła kwota deponowanych w
    Banku środków, osiągając
    na koniec 2002 r. kwotę 1.946 mln zł wobec 1.067 mln zł przed rokiem..
    V.5.1. mBank
    Według raportu sporządzonego przez Radę Bankowości Elektronicznej przy
    Związku Banków
    Polskich, udział mBanku w liczbie Klientów korzystających z dostępu do
    rachunku bankowego przez
    Internet wynosił w końcu 2002 r. 28,5%. Świadczy to o wielkim
    sukcesie, jaki osiągnął ten pierwszy
    detaliczny projekt BRE Banku, który wystartował pod koniec 2000 r. Do
    dnia 31.12.2002. 329,7 tys
    Klientów otworzyło 398,4 tys rachunków, na których zdeponowano 1,82
    mld zł
    Dominującym kanałem pozyskiwania Klientów jest strona internetowa
    mBanku, przez którą
    rachunki otworzyło 52% ogółu Klientów, poprzez Centrum Obsługi
    Telefonicznej i pocztę około 20%,
    przez portale 18% i 10% przez sieci zewnętrzne.
    W 2002 r. obok podstawowych produktów czyli dwóch kont eKonto i eMAX
    wraz z lokatą w
    ofercie pojawiło się szereg nowych produktów:
    . kredyt odnawialny
    . rachunek firmowy mBIZNES KONTO
    . ubezpieczenie kart płatniczych Pakiet Bezpieczna Karta
    . mLokata - krótkoterminowa lokata oszczędnościowa o stałym
    oprocentowaniu
    . mTRANSFER,
    . eM eKARTA
    . polecenie zapłaty
    . mBIZNES MAX - rachunek lokacyjny dla mikrofirm.
    Od początku 2003 r. Klienci mBanku mogą za pośrednictwem Internetu
    kupować jednostki
    uczestnictwa wybranych funduszy inwestycyjnych.
    Miniony rok przyniósł mBankowi wiele nagród i wyróżnień, wśród których
    najważniejsze to doroczna
    nagroda Gazety Giełdy Parkiet w kategorii "Najciekawszy nowy produkt
    finansowy 2001 roku", Teraz
    Internet w II edycji konkursu na najlepsze serwisy internetowe,
    Portfele Roku 2002 - nagrody
    przyznawane przez polską edycję BusinessWeek.
    V.5.2. MultiBank
    W 2002 r. nastąpił intensywny rozwój drugiego detalicznego projektu,
    uruchomionego pod
    koniec 2001 r. banku internetowego, posiadającego sieć placówek. Na
    koniec 2002 r. MultiBank
    pozyskał 42,2 tys Klientów, a łączna wartość złożonych przez nich
    depozytów osiągnęła 126,2 mln zł.
    W 2002 r. MultiBank znacznie rozszerzył ofertę produktową, oferując
    następujące produkty:
    . MultiKonto Business Class
    . Plany Finansowe WWJ i MultiPlan
    . MultiKonto Business Expert i MultiKonto Business
    . Rachunki walutowe
    . Plan Finansowy - MultiPlan Offset
    . MultiKonto Aqarius
    . Kredyt samochodowy indeksowany kursami walut
    28
    . Karty Kredytowe
    . Kredyt na naukę
    . netk@rta dla MultiKonta jestem i MultiKonta my
    . MultiKonto młodzieżowe.
    Novum na rynku bankowym stanowiły zwłaszcza Plany Finansowe. Plan o
    nazwie WWJ
    (Wszystko w Jednym) łączy w sobie rachunek osobisty, kartę płatniczą,
    kredyt mieszkaniowy, kredyt
    samochodowy, kredyt gotówkowy i pożyczkę hipoteczną. Multiplan to
    połaczenie kredytów, rachunku
    osobistego, oszczędnościowego, lokat i karty płatniczej. Produkty te
    zapewniają zmniejszenie kosztów
    odsetkowych kredytów i opłat za transakcje, ale też wzrost
    efektywności oszczędzania. W ramach
    Planów Finansowych złożono do końca 2002 r. 1449 wniosków kredytowych
    na łączną kwotę 267,5
    mln zł, z czego przyznano już kredyty o wartości 150,3 mln zł.
    Intensywny rozwój oferty połączony był z powiększaniem sieci placówek.
    W 2002 r.
    uruchomiono ich 17, a łączna liczba tzw. Centrów Usług Finansowych
    wyniosła 21.
    Najważniejsze wyróżnienia i nagrody zdobyte przez MultiBank w 2002 r.:
    . Główna nagroda Prezesa NBP - "Złota Donatywa Gdańska 2002", nagroda
    została
    przyznana za najlepszy produkt finansowy w kategorii "bankowość" -
    Plany Finansowe
    . 1 miejsce w rankingu kart kredytowych dziennika Rzeczpospolita dla
    karty VISA
    CREDIT - Dziennik Rzeczpospolita przyznał też MultiBankowi wysokie 2
    miejsce za
    kartę VISA PLATINUM CREDIT i 3 miejsce za kartę VISA GOLD CREDIT w
    kategorii
    najlepszych, prestiżowych kart kredytowych
    . 1 miejsce w rankingu ROR-ów tygodnika Newsweek Polska dla
    MultiKonta; 2 miejsce w
    kategorii najlepszych lokat 3-miesięcznych i 3 miejsce w kategorii
    najlepszych 12-
    miesięcznych kredytów gotówkowych
    . Statuetka "Lider Informatyki" za doskonałe wprowadzenie wysokiej
    technologii do
    rozwiązań bankowych i wykorzystywanie jej w codziennej działalności -
    nagroda w
    konkursie "Lider Informatyki 2002" w kategorii finanse i bankowość.
    V.5.3. Zmiana strategii organizacyjnej rozwoju obszaru bankowości
    detalicznej
    Początkowo planowano wydzielenie i przeniesienie mBanku do Banku
    Częstochowa. Jednak
    w 2002 r. Zarząd zmienił strategię organizacyjną rozwoju obszaru
    bankowości detalicznej. Bankowość
    detaliczna powinna w średnim okresie stać się istotnym źródłem zysków
    Banku i wpływać
    stabilizująco na poziom przychodów, łagodząc wahania koniunkturalne,
    które w znacznym stopniu
    przyczyniają się do fluktuacji przychodów bankowości korporacyjnej i
    inwestycyjnej. BRE Bank
    poniósł dotychczas znaczne nakłady na mBank i MultiBank w celu
    stworzenia bankowości
    detalicznej, jako ważnego strategicznie obszaru działalności i
    specjalizacji Banku.
    W efekcie analizy szeregu wariantów, okazało się, że
    najkorzystniejszym jest pozostawienie
    mBanku w strukturze BRE Banku, co będzie miało pozytywny wpływ na jego
    wynik w okresie do
    2005 r. Również dla wyniku Banku wariant fuzji z Bankiem Częstochowa
    okazał się korzystniejszy
    finansowo, niż jego dalsza restrukturyzacja.
    Po uzyskaniu stosownych zgód, w końcu stycznia 2003 r. NWZA obu banków
    podjęły
    decyzję o połączeniu. Połączenie odbędzie się bez podwyższania
    kapitału BRE Banku. Akcjonariusze
    Banku Częstochowa w zamian za 20 jego akcji otrzymają 1 akcję BRE
    Banku. Razem z przejęciem
    Banku Częstochowa zostanie przejętych około 80 mln zł aktywów i około
    60 mln zł depozytów
    złożonych przez Klientów tego banku.
    Oczekuje się, że w efekcie przejęcia BRE Bank wzmocni swoją pozycję na
    rynku bankowości
    detalicznej dzięki wykorzystaniu bazy Klientów Banku Częstochowa oraz
    poszerzeniu oferty
    produktów bankowych w dotychczasowym regionie działania tego banku.

    wdrożenie kolejnych wersji systemu Altamira dotyczących zarówno mBanku
    jak i Multibanku. W
    roku 2002 wdrożono 6 wersji dotyczących mBanku oraz 5 wersji
    dotyczących Multibanku.

    Natomiast najdynamiczniej rozwijającą się dziedziną będzie bankowość
    detaliczna. Nastąpi
    wzbogacenie oferty, wzrost sprzedaży poprzez sieć pośredników,
    adekwatny do potrzeb rozwój sieci
    placówek. Pod koniec 2003 r. powinien osiągnąć zysk operacyjny
    pierwszy detaliczny projekt czyli mBank


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1