-
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.icm.edu.pl!news
.onet.pl!not-for-mail
From: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>
Newsgroups: pl.biznes.banki
Subject: Re: [Multibank] wreszcie wiemy ilu ma klientow...
Date: Tue, 4 Mar 2003 13:23:58 +0100
Organization: news.onet.pl
Lines: 221
Sender: m...@p...onet.pl@chello062179018134.chello.pl
Message-ID: <b425r4$ih5$1@news.onet.pl>
References: <3...@i...edu.pl>
NNTP-Posting-Host: chello062179018134.chello.pl
X-Trace: news.onet.pl 1046780580 18981 62.179.18.134 (4 Mar 2003 12:23:00 GMT)
X-Complaints-To: a...@o...pl
NNTP-Posting-Date: 4 Mar 2003 12:23:00 GMT
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1106
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1106
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:225783
[ ukryj nagłówki ]I jeszcze:
Rozwój bankowości elektronicznej
Rok 2002 upłynął pod znakiem umacniania przez banki swoich pozycji na
rynku bankowości
elektronicznej. Na koniec grudnia usługi bankowe poprzez Internet
oferowało już 18 banków, w tym
trzy wirtualne: mBank, Inteligo i Volkswagen Bank direct. Ponad
dwukrotnie wzrosła liczba klientów
korzystających z bankowości internetowej. Na koniec 2002 roku było ich
już prawie 1,2 miliona, w
tym ponad 540 tysięcy osób korzystało z usług banków wirtualnych.
Największy udział w rynku
bankowości internetowej nadal posiada mBank (28,5%), drugi jest
Inteligo (w ubiegłym roku
odkupiony przez PKO BP od BGB Polska), a trzeci - Bank Zachodni WBK.
Liczba kart bankowych zwiększyła się o 12,5% z 14,4 mln na koniec 2001
roku do 16,2 mln
po trzecim kwartale ubiegłego roku. Dokonano nimi 342,3 mln
transakcji, których łączna wartość
przekroczyła 78,5 mld złotych. W 2002 roku banki oraz firma Euronet
uruchomiły około 600 nowych
bankomatów, dzięki czemu ich łączna liczba wzrosła do niemal 7
tysięcy.
Nie doszła do skutku sprzedaż Banku Częstochowa, do którego zamierzano
przenieść
działalność mBanku. Zarząd zdecydował się zrezygnować z doraźnych
korzyści, stawiając na rozwój
bankowości detalicznej w ramach struktury BRE Banku, widząc w tym
źródło znacznych zysków w
przyszłości. W styczniu 2003 r. NWZA obu banków podjęły decyzję o
połączeniu, co szerzej zostało
przedstawione w rozdziale dotyczącym bankowości detalicznej.
Na obecnym etapie rozwoju koszty działania w obszarze bankowości
detalicznej były
znacznym obciążeniem, stanowiąc 22,5% ogółu kosztów działania Banku,
łącznie z amortyzacją. W
efekcie jednak BRE Bank obsługuje około 28,5% całego rynku bankowości
elektronicznej w Polsce,
osiągnąwszy podwojenie liczby rachunków do 398,4 tys. i przyrost
depozytów o ponad 80%. Znaczne
nakłady na informatyzację i budowę sieci placówek dają silne podstawy
do dalszej ekspansji w tym
obszarze.
W wyniku racjonalizacji kosztów działania BRE Banku ich poziom,
wynoszący 470,6 mln zł
był znacznie niższy od założeń budżetu. Podjęte w 2002 r. w tym
zakresie działania (redukcja
zatrudnienia, szereg działań mających na celu oszczędności kosztów
eksploatacyjnych) będą
pozytywnie skutkowały również w 2003 r., chociaż ich poziom, z innych
przyczyn, będzie wyższy niż
w roku ubiegłym.
Główna pozycja pasywów - zobowiązania wobec Klientów sektora
niefinansowego i
budżetowego była wyższa o 2,7%, głównie dzięki przyrostowi o 879 mln
zł depozytów Klientów
detalicznych, obsługiwanych przez mBank i MultiBank. W końcu roku 2001
środki te stanowiły 11%
depozytów sektora niefinansowego, a po roku już 19,5%.
27
Bankowość detaliczna wraz z Private Banking
Najmłodszy obszar aktywności - bankowość detaliczna BRE Banku rozwijał
się najbardziej
dynamicznie. Liczba rachunków wcześniej uruchomionego mBanku podwoiła
się, a w MultiBanku
wzrosła 9-krotnie. W bardzo szybkim tempie rosła kwota deponowanych w
Banku środków, osiągając
na koniec 2002 r. kwotę 1.946 mln zł wobec 1.067 mln zł przed rokiem..
V.5.1. mBank
Według raportu sporządzonego przez Radę Bankowości Elektronicznej przy
Związku Banków
Polskich, udział mBanku w liczbie Klientów korzystających z dostępu do
rachunku bankowego przez
Internet wynosił w końcu 2002 r. 28,5%. Świadczy to o wielkim
sukcesie, jaki osiągnął ten pierwszy
detaliczny projekt BRE Banku, który wystartował pod koniec 2000 r. Do
dnia 31.12.2002. 329,7 tys
Klientów otworzyło 398,4 tys rachunków, na których zdeponowano 1,82
mld zł
Dominującym kanałem pozyskiwania Klientów jest strona internetowa
mBanku, przez którą
rachunki otworzyło 52% ogółu Klientów, poprzez Centrum Obsługi
Telefonicznej i pocztę około 20%,
przez portale 18% i 10% przez sieci zewnętrzne.
W 2002 r. obok podstawowych produktów czyli dwóch kont eKonto i eMAX
wraz z lokatą w
ofercie pojawiło się szereg nowych produktów:
. kredyt odnawialny
. rachunek firmowy mBIZNES KONTO
. ubezpieczenie kart płatniczych Pakiet Bezpieczna Karta
. mLokata - krótkoterminowa lokata oszczędnościowa o stałym
oprocentowaniu
. mTRANSFER,
. eM eKARTA
. polecenie zapłaty
. mBIZNES MAX - rachunek lokacyjny dla mikrofirm.
Od początku 2003 r. Klienci mBanku mogą za pośrednictwem Internetu
kupować jednostki
uczestnictwa wybranych funduszy inwestycyjnych.
Miniony rok przyniósł mBankowi wiele nagród i wyróżnień, wśród których
najważniejsze to doroczna
nagroda Gazety Giełdy Parkiet w kategorii "Najciekawszy nowy produkt
finansowy 2001 roku", Teraz
Internet w II edycji konkursu na najlepsze serwisy internetowe,
Portfele Roku 2002 - nagrody
przyznawane przez polską edycję BusinessWeek.
V.5.2. MultiBank
W 2002 r. nastąpił intensywny rozwój drugiego detalicznego projektu,
uruchomionego pod
koniec 2001 r. banku internetowego, posiadającego sieć placówek. Na
koniec 2002 r. MultiBank
pozyskał 42,2 tys Klientów, a łączna wartość złożonych przez nich
depozytów osiągnęła 126,2 mln zł.
W 2002 r. MultiBank znacznie rozszerzył ofertę produktową, oferując
następujące produkty:
. MultiKonto Business Class
. Plany Finansowe WWJ i MultiPlan
. MultiKonto Business Expert i MultiKonto Business
. Rachunki walutowe
. Plan Finansowy - MultiPlan Offset
. MultiKonto Aqarius
. Kredyt samochodowy indeksowany kursami walut
28
. Karty Kredytowe
. Kredyt na naukę
. netk@rta dla MultiKonta jestem i MultiKonta my
. MultiKonto młodzieżowe.
Novum na rynku bankowym stanowiły zwłaszcza Plany Finansowe. Plan o
nazwie WWJ
(Wszystko w Jednym) łączy w sobie rachunek osobisty, kartę płatniczą,
kredyt mieszkaniowy, kredyt
samochodowy, kredyt gotówkowy i pożyczkę hipoteczną. Multiplan to
połaczenie kredytów, rachunku
osobistego, oszczędnościowego, lokat i karty płatniczej. Produkty te
zapewniają zmniejszenie kosztów
odsetkowych kredytów i opłat za transakcje, ale też wzrost
efektywności oszczędzania. W ramach
Planów Finansowych złożono do końca 2002 r. 1449 wniosków kredytowych
na łączną kwotę 267,5
mln zł, z czego przyznano już kredyty o wartości 150,3 mln zł.
Intensywny rozwój oferty połączony był z powiększaniem sieci placówek.
W 2002 r.
uruchomiono ich 17, a łączna liczba tzw. Centrów Usług Finansowych
wyniosła 21.
Najważniejsze wyróżnienia i nagrody zdobyte przez MultiBank w 2002 r.:
. Główna nagroda Prezesa NBP - "Złota Donatywa Gdańska 2002", nagroda
została
przyznana za najlepszy produkt finansowy w kategorii "bankowość" -
Plany Finansowe
. 1 miejsce w rankingu kart kredytowych dziennika Rzeczpospolita dla
karty VISA
CREDIT - Dziennik Rzeczpospolita przyznał też MultiBankowi wysokie 2
miejsce za
kartę VISA PLATINUM CREDIT i 3 miejsce za kartę VISA GOLD CREDIT w
kategorii
najlepszych, prestiżowych kart kredytowych
. 1 miejsce w rankingu ROR-ów tygodnika Newsweek Polska dla
MultiKonta; 2 miejsce w
kategorii najlepszych lokat 3-miesięcznych i 3 miejsce w kategorii
najlepszych 12-
miesięcznych kredytów gotówkowych
. Statuetka "Lider Informatyki" za doskonałe wprowadzenie wysokiej
technologii do
rozwiązań bankowych i wykorzystywanie jej w codziennej działalności -
nagroda w
konkursie "Lider Informatyki 2002" w kategorii finanse i bankowość.
V.5.3. Zmiana strategii organizacyjnej rozwoju obszaru bankowości
detalicznej
Początkowo planowano wydzielenie i przeniesienie mBanku do Banku
Częstochowa. Jednak
w 2002 r. Zarząd zmienił strategię organizacyjną rozwoju obszaru
bankowości detalicznej. Bankowość
detaliczna powinna w średnim okresie stać się istotnym źródłem zysków
Banku i wpływać
stabilizująco na poziom przychodów, łagodząc wahania koniunkturalne,
które w znacznym stopniu
przyczyniają się do fluktuacji przychodów bankowości korporacyjnej i
inwestycyjnej. BRE Bank
poniósł dotychczas znaczne nakłady na mBank i MultiBank w celu
stworzenia bankowości
detalicznej, jako ważnego strategicznie obszaru działalności i
specjalizacji Banku.
W efekcie analizy szeregu wariantów, okazało się, że
najkorzystniejszym jest pozostawienie
mBanku w strukturze BRE Banku, co będzie miało pozytywny wpływ na jego
wynik w okresie do
2005 r. Również dla wyniku Banku wariant fuzji z Bankiem Częstochowa
okazał się korzystniejszy
finansowo, niż jego dalsza restrukturyzacja.
Po uzyskaniu stosownych zgód, w końcu stycznia 2003 r. NWZA obu banków
podjęły
decyzję o połączeniu. Połączenie odbędzie się bez podwyższania
kapitału BRE Banku. Akcjonariusze
Banku Częstochowa w zamian za 20 jego akcji otrzymają 1 akcję BRE
Banku. Razem z przejęciem
Banku Częstochowa zostanie przejętych około 80 mln zł aktywów i około
60 mln zł depozytów
złożonych przez Klientów tego banku.
Oczekuje się, że w efekcie przejęcia BRE Bank wzmocni swoją pozycję na
rynku bankowości
detalicznej dzięki wykorzystaniu bazy Klientów Banku Częstochowa oraz
poszerzeniu oferty
produktów bankowych w dotychczasowym regionie działania tego banku.
wdrożenie kolejnych wersji systemu Altamira dotyczących zarówno mBanku
jak i Multibanku. W
roku 2002 wdrożono 6 wersji dotyczących mBanku oraz 5 wersji
dotyczących Multibanku.
Natomiast najdynamiczniej rozwijającą się dziedziną będzie bankowość
detaliczna. Nastąpi
wzbogacenie oferty, wzrost sprzedaży poprzez sieć pośredników,
adekwatny do potrzeb rozwój sieci
placówek. Pod koniec 2003 r. powinien osiągnąć zysk operacyjny
pierwszy detaliczny projekt czyli mBank
Następne wpisy z tego wątku
- 04.03.03 14:58 Witek
- 05.03.03 09:51 Krzysztof Kowalski
- 05.03.03 14:00 Krzysiek
- 05.03.03 14:11 Marian Rusek
Najnowsze wątki z tej grupy
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
- leć gołombeczku
- PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- Prawdziwy/fałszywy bank
- Velo dał mi bezpłatny debet...
- Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- zloto
- Velo częściowo ugiął się...
- że co?
- I po co było się tak ZAPIERAĆ? Mówiłem żeby proponować wcześniej UGODY FRANKOWE?
Najnowsze wątki
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-22 leć gołombeczku
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-15 Prawdziwy/fałszywy bank
- 2024-10-13 Velo dał mi bezpłatny debet...
- 2024-10-07 Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- 2024-10-05 Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-03 zloto
- 2024-09-23 Velo częściowo ugiął się...
- 2024-09-22 że co?
- 2024-09-22 I po co było się tak ZAPIERAĆ? Mówiłem żeby proponować wcześniej UGODY FRANKOWE?