    Subject: Re: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Tue, 24 Mar 2020 15:22:32 +0100

    W dniu 24.03.2020 o 14:07, Olin pisze:

    > Słowacja ma euro od 2009 i ceny jakoś nie zaszalały. To samo było w
    > państwach bałtyckich.
    > https://alebank.pl/czy-wprowadzenie-euro-oplacilo-si
    e-krajom-baltyckim-i-slowacji/
    > Zdaję sobie jednak sprawę, że suwerena nic nie przekona.

    Na temat krajów nadbałtyckich nie będę zajmował stanowiska, ale do
    Słowacji jeżdżę na kawę :-) Przed ich EURO to my do nich jeździliśmy po
    wiele produktów, bo było generalnie taniej. niewiele, ale jednak taniej.
    Już nie mówię o alkoholu, ale o resztę towarów.

    Po EURO oni od nas piwo wozili do siebie. Jak zobaczyłem pod marketem
    obok mnie słowacki samochód, do którego wkładali zgrzewki słowackiego
    piwa, to mi szczęka opadła. Materiały budowlane i meble dotąd wożą z
    Polski. Pisze tu o przygraniczu, bo to widzę. Ale Słowacja nie jest
    wielka, więc mam podstawy sądzić, że na sporą część obszaru wożą od nas.

    Dawno to było i mogę coś poprzekręcać, ale z tego, co mi opowiadali
    Słowacy, to u nich jak wprowadzali EURO, to było jakoś tak, że
    wprowadzano to w jesieni, ale pensje przeliczano na EURO wg stanu na
    wcześniejszą wiosnę. W pierwszym momencie masa ludzi się ucieszył, bo to
    podobno było około 10% więcej. Ale szybko ceny w sklepach podniosły sie
    te 20%.

    Wprowadzenie w Polsce EURO miałoby sens, gdyby można to przeliczyć tak,
    byśmy proporcjonalnie tyle samo mniej więcej zarabiali co w innych
    krajach. Policjant w Polsce zarabia obecnie dokładnie tyle samo, co w
    Niemczech, tylko my w złotówkach, a oni w EURO. Dokąd tu zarabiasz i tu
    wydajesz, to nie ma to żadnego znaczenia. Ale pojedź latem do
    Miedzyzdroi przykładowo, a zobaczysz, co Niemcy robią. Z kolei, jak
    wszedłem w Niemczech do sklepu i zobaczyłem piwo po 2 EURO, to zgłupiałem.

    --
    Robert Tomasik