  • Data: 2007-12-16 23:26:13
    Temat: Re: Neste - podwojne blokady nordea
    Od: Wojciech Nawara <wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info> szukaj wiadomości tego autora

    w pisze:

    > Blokada kwoty zadeklarowanej jest robiona przez bank a nie przez naszą
    > firmę w momencie kiedy klient deklaruje maksymalną kwotę tankowania.

    W sumie racja - blokadę zakłada bank po zapytaniu autoryzacyjnym na
    kwotę równą podanej maksymalnej kwocie tankowania.
    No ale generalnie zależy od interpretacji, w zasadzie można uznać, że
    zapytanie autoryzacyjne wysyłane przez sprzedawcę inicjuje założenie
    blokady - ergo: sprzedawca zakłada blokadę.

    > Następnego dnia po tankowaniu nasza firma wysyła raport do banku za jaką
    > kwotę klient wlał paliwo, po otrzymaniu którego w ciau kilku/kilkunastu
    > dni (zależy to od wewnętrznych procedur banku) jest zdejmowana blokada i
    > pobierana faktyczna kwota tankowania.

    A tutaj to się szanowne Neste mija z prawdą. Po zakończeniu tankowania
    następuje skorygowanie blokady do kwoty równej należności za faktycznie
    zatankowane paliwo. Trudno mi powiedzieć dokładnie jak się to dzieje, w
    każdym razie w różnych bankach wygląda to różnie - np. w inteligo PO
    zakończeniu tankowania widoczna jest tylko ta blokada na właściwą kwotę
    tankowania (ta pierwsza na kwotę maksymalną jest albo anulowana, albo w
    jakiś sposób skorygowana do właściwej kwoty tankowania), a w mBanku
    widoczne są dwie (pierwsza na kwotę maksymalną, druga na kwotę będącą
    różnicą pomiędzy kwotą maksymalną a kosztem faktycznie zatankowanego
    paliwa, przy czym ta druga pomniejsza pierwszą).

    Chociaż też nie zawsze, bo bywało, że wisiała ta blokada na kwotę
    maksymalną (i TYLKO ta!), a znikała dopiero po zaksięgowaniu obciążenia.

    A Ty te dwie blokady masz kiedy dokładnie?
    wersja 1 - już po tankowaniu zostają dwie blokady - jedna na kwotę
    maksymalną, druga na kwotę tankowania,
    wersja 2 - po tankowaniu masz tylko jedną blokadę - na kwotę maksymalną,
    a dopiero po rozliczeniu tankowania po prostu blokada na kwotę
    maksymalną pozostaje nieusunięta i czeka aż się przeterminuje?
    Bo - szczerze mówiąc - nie potrafię tego jednoznacznie wywnioskować.

    Jeżeli prawdziwa jest wersja 1, to wygląda na to, że coś nie gra na
    linii Nordea<->Neste i Nordea nie usuwa blokady na kwotę maksymalną, co
    nie przeszkadza jej założyć drugiej kolejnej blokady otrzymanej od Neste
    na kwotę faktycznego tankowania, a Neste myśli, że bank poprzednią
    klientowi usunął. Albo po prostu bank ma taką zasadę, że żadnych blokad
    nie usuwają i tyle, to też jest możliwe.
    Tylko jeżeli prawdziwa jest wersja 2, to mam kolejne pytanie: co dzieje
    się z blokadami - obie znikają po zaksięgowaniu zakupu? Bo jakoś mi
    wychodzi na to, że zniknąć powinna tylko ta na kwotę właściwą, a blokada
    na kwotę maksymalną winna wisieć aż to przeterminowania, nawet po
    rozliczeniu transakcji.

    Jeżeli prawdziwa jest wersja 2, to ciężko mi coś sensownego doradzić.