eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiNie daj się zmanipulować, obejrzyj film na końcu, film jest najwazniejszyRe: Nie daj siÄ�zmanipulowaÄ� obejrzyj filmna koĹ�u, film jest najwazniejszy
  • Data: 2010-06-08 20:36:35
    Temat: Re: Nie daj si�zmanipulowa� obejrzyj filmna ko�u, film jest najwazniejszy
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    k...@o...eu writes:

    > "Pozostaje wiele niewiadomych. 'Nie ma decyzji'- to kluczowa sentencja tej
    > katastrofy"- pisze dziennik. "Żadnej decyzji nie podjął też 'ten piąty', gen.
    > Błasik, które podczas lotu dosiadł się do pilotów". Autor artykułu pisze, że
    > generał był doświadczonym pilotem, który w czasach komunizmu latał myśliwcami
    > typu Suchoi.

    Nie mam bladego pojecia o generale, ale moglo byc np. tak, ze Blasik
    poszedl tam po prostu pomoc zalodze, zwlaszcza biorac pod uwage warunki.
    Wcale by mnie to nie zdziwilo.
    Zdaje sie mial < 50 lat, to nie byl stary dziad, ktory osiagnal szczyt
    niekompetencji.

    > "Błasik musiał wiedzieć, że lądowanie w tych warunkach jest
    > niezgodne ze wszystkimi standardami. Do tego nie pada z jego ust, ust
    > najwyższego szefa służb zbrojnych, rozkaz przerywający ryzykowny manewr
    > lądowania".

    Rozkazy wydaje kapitan. Tam wszystko trwalo krotko, Blasik moglby byc
    moze interweniowac gdyby czasu do namyslu itd. bylo wiecej. Ale to
    niekoniecznie jest odruchowe dzialanie.
    BTW wszyscy pisza o presji, ale przeciez on takze byl pod presja (i mogl
    byc zrodlem takowej).

    > Konrad Schuller pisze, że "specjaliści oceniają, iż obecność tego
    > &#8216;ważnego piątego&#8217; mogła być postrzegana przez oficerów
    > jako nacisk.

    Mozliwe.

    > Nienadchodzący rozkaz o zmianie kursu mógł zostać potraktowany jako polecenie
    > lądowania.

    Bardzo watpie. Gdyby tak bylo, nie byloby ustalenia minimalnej wysokosci
    i 2P nie gadalby o GA.

    > Również ze strony najważniejszego pasażera, prezydenta, który
    > powinien był podjąć decyzję, czy samolot zamiast w Smoleńsku miałby wylądować w
    > Warszawie, Moskwie czy na innym lotnisku zapasowym, ostatecznie nie usłyszano
    > decyzji o nowym celu lotu".

    Nie znamy szczegolow.

    > "Jeszcze ważniejsze jest to, czego generał nie
    > powiedział, gdy lot zbliżał się do katastrofalnego końca" - pisze dziennikarz.
    > "On (Błasik) uparcie milczał, kiedy konieczne było jedno słowo, a inni również
    > milczeli".

    Bajki. Blasik nie mial wtedy do powiedzenia zadnego slowa, a w kazdym
    razie nikt nie powinien na to liczyc.

    Szczerze mowiac przyczyny itd. katastrofy wcale nie wydaja mi sie jakies
    nadzwyczajne albo trudne do zrozumienia. Jestem w stanie wyobrazic sobie
    zupelnie inna zaloge, ktora w takich okolicznosciach zrobilaby dokladnie
    to samo (byc moze z innym skutkiem).
    Po prostu, wszystko wskazuje na to, ze kapitan mial swiadomosc znaczenia
    tego ladowania. Byc moze byl w takim okresie, w ktorym pilot czuje sie
    juz pewnie i wydaje mu sie ze jest "niesmiertelny" a jego umiejetnosci -
    nieograniczone, natomiast nie ma jeszcze doswiadczenia i brak mu po
    prostu pewnego rodzaju strachu przed bardziej ryzykownymi manewrami.
    To jest normalne i ludzkie, z tym ze w lotnictwie cywilnym walczy sie
    z tym procedurami. Gdyby pilot wiedzial, ze za takie - nawet udane -
    ladowanie wyleci z pracy i np. bedzie musial sie tlumaczyc przed sadem,
    to by mu to do glowy nie przyszlo.

    Byc moze byl dodatkowo naciskany na ladowanie za wszelka cene, tego nie
    wiem. W lotnictwie cywilnym to nie powinno miec znaczenia, bo co znacza
    takie naciski w perspektywie utraty pracy i licencji.

    Nie chcialbym tu wyreczac komisji, ale podejrzewam ze werdykt bedzie
    prosty: bezposrednio blad kapitana (przecenil mozliwosci, zlamanie
    zasad), natomiast w sensie przyczyn posrednich winnym bedzie system
    szkolenia i zasady panujace w jednostce.
    --
    Krzysztof Halasa