eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiNiecne praktyki BZ WBKRe: Niecne praktyki BZ WBK
  • Data: 2007-07-07 12:59:38
    Temat: Re: Niecne praktyki BZ WBK
    Od: "MK" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    "Krzysztofsf " <k...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message
    news:f6o1t5$4p6$1@inews.gazeta.pl...
    >
    > Zacytuj zapisy ustawowe, dotyczace korespondencji elektronicznej bez
    > podpisu
    > elektronicznego.

    W moim swiecie nie wszystko jest regulowane ustawowo. Czy moglbys zacytowac
    przepis mowiacy, ze kazda umowa zawarta za posrednictwem internetu musi byc
    podpisana elektronicznie?

    >
    > podalem jednoznaczne regulacje bankowe, ty nie jestes w stanie podac NIC
    > odnosnie
    > innych regulacji prawnych, za wyjatkiem twierdzenia, ze masz racje.
    > Odsylam jeszcze do twojego wlasnego linka, gdzie sa w odnosniku formy
    > zawierania
    > umow. Nie ma tam nic o formie, ktorej dotyczy dyskusja.
    >

    Sorki, ale jakos nie zauwazylem tych regulacji bankowych dotyczacych
    zawierania umow. Moglbys jeszcz raz przypomiec?
    Zapewne majacy inne zdanie sie myla... ;)

    MK
    Umowy zawieramy codziennie, bardzo często nie zdając sobie z tego sprawy.
    Rozwój technik informatycznych sprawił, iż z obrotem gospodarczym spotkamy
    się także w globalnej sieci. Z dnia na dzień powstają coraz to nowe
    przedsiębiorstwa elektroniczne zwane potocznie e-binznesami.
    Umowy zawieramy codziennie, bardzo często nie zdając sobie z tego sprawy.
    Rozwój technik informatycznych sprawił, iż z obrotem gospodarczym spotkamy
    się także w globalnej sieci. Z dnia na dzień powstają coraz to nowe
    przedsiębiorstwa elektroniczne zwane potocznie e-binznesami.

    Z internetową umową mamy do czynienia robiąc zakupy w e-sklepie, sprzedając
    przedmiot na pasażu aukcyjnym czy zamawiając dostęp do płatnego serwisu
    internetowego.

    Umowa
    Umowa jest czynnością prawną, w której uczestniczą co najmniej dwie strony.
    Jej niezbędnym elementem jest konsens, czyli porozumienie stron. Warunkiem
    skuteczności umowy jest złożenie zgodnych oświadczeń woli. Oświadczeniem
    woli jest natomiast każde zachowanie się człowieka, które jest dostatecznie
    jasne i zrozumiałe, zmierzające do wywołania określonego skutku prawnego.
    Oświadczenia woli mogą być składane ustnie, pisemnie a także w sposób
    dorozumiany (milczący).

    Jako przykład umowy milczącej można podać zakupy w księgarni. Umowa zostaje
    zawarta z chwilą, gdy dokonany zostanie wybór określonej pozycji, za którą
    potem księgarz pobiera odpowiednią sumę tytułem ceny.

    Zgodność oświadczeń woli wyraża się nie tyle przez literalne brzmienie
    danego dokumentu, jeżeli taki istnieje, ile zgodny zamiar stron. Oznacza to,
    że w przypadku powstania dyssensu, tj. różnicy między wolą stron a jej
    przejawem, umowa nie dochodzi do skutku.

    Skutkiem prawnym jaki następuje w przypadku dokonania czynności prawnej jest
    zawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego. Jeżeli czynnością
    prawną jest umowa, mamy do czynienia ze stosunkiem zobowiązaniowym. Jego
    podmiotami są strony umowy, w prawie zobowiązań nazywane dłużnikiem i
    wierzycielem. Przedmiotem jest określone świadczenie polegające na działaniu
    (np. zapłata sumy pieniężnej, wykonanie dzieła) lub zaniechaniu (czyli
    niepodejmowaniu określonego działania), którego może domagać się od dłużnika
    wierzyciel. Treścią stosunku zobowiązaniowego są uprawnienia wierzyciela
    oraz skorelowane z nimi obowiązki dłużnika.

    Zasada swobody umów
    Zasada ta wyraża się przez możliwość zawarcia dowolnej umowy z dowolnym
    kontrahentem w dowolnym czasie. Jej granice wyznaczone są przez art. 58 § 1
    KC w myśl którego czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu
    obejście ustawy jest nieważna oraz art. 3531 KC stanowiący, że strony
    zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby
    jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku,
    ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

    Stroną umowy może być osoba fizyczna, osoba prawna (np. spółka akcyjna) oraz
    jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, lecz z przyznaną
    zdolnością prawną (np. spółki osobowe takie jak spółka jawna, komandytowa).

    Zasada swobody umów jest generalną zasadą przyświecającą obrotowi
    gospodarczemu, na podstawie której przedsiębiorcy dokonują modyfikacji,
    uzupełnień postanowień umów typowych regulowanych przepisami Kodeksu
    cywilnego oraz w sposób dowolny kształtują stosunki prawne przez tworzenie
    umów mieszanych bądź nienazwanych.

    Umowy typowe (nazwane), to takie których definicje oraz główne postanowienia
    zawarte są w KC w Księdze trzeciej. Umowy nazwane, które często spotykamy na
    co dzień to np. umowa sprzedaży czy przewozu.

    Jeżeli strony połączą w ramach jednej czynności prawnej elementy z co
    najmniej dwóch umów typowych, to mówimy o umowie mieszanej. Taką umową jest
    np. umowa świadczenia usług typowych dla umowy zlecenia w zamian z wykonanie
    określonego dzieła. Będzie to oczywiście połączenie umowy zlecenia z umową o
    dzieło.

    Umową nienazwaną jest natomiast taka czynność prawna, której treść nie jest
    tożsama w wystarczającym stopniu z żadną umową typową. Dla przykładu umową
    nienazwaną jest umowa know-how, franchisingu czy factoringu. Niegdyś taką
    umową była umowa leasingu. Obecnie regulują ją przepisy art. 7091-70918 KC.

    Umowy adhezyjne
    Ich stosowanie wykształciło się w związku z masowym zawieraniem umów przez
    duże organizacje gospodarcze, którym można przypisać nadrzędną rolę w danej
    sferze obrotu gospodarczego ze względu na pozycję ekonomiczną. Zawieranie
    umów adhezyjnych (przystąpienia) polega na akceptacji ustalonych przez
    silniejszą stronę warunków. Druga strona, zazwyczaj klient, ma do wyboru
    tylko dwa wyjścia; albo zawrze umowę albo nie. Bardzo często przy zawieraniu
    umów adhezyjnych stosowane są ogólne warunki umów czy regulaminy. Te wzorce
    umowne wiążą obie strony, co do zasady, jeżeli zostały doręczone najpóźniej
    przy zawarciu umowy.

    Umowę adhezyjną zawieramy np. z operatorem telefonii komórkowej. Zanim
    abonent podpisze umowę o świadczenie usług zostaje mu wręczony regulamin
    świadczenia tych usług. Klient podpisuje w takim przypadku jedynie
    formularz, w którym zawarte zostały dane osobowe stron oraz charakterystyka
    usługi.

    Jeżeli mamy do czynienia ze wzorcem umowy w postaci elektronicznej, wówczas
    powinien być on udostępniony drugiej stronie przed zawarciem umowy w taki
    sposób, aby możliwe było jego przechowywanie i odtwarzanie w zwykłym toku
    czynności (art. 384 § 4 KC).

    Jako przykład stosowania elektronicznego wzorca umowy można podać
    rejestrację na forum dyskusyjnym. Zazwyczaj każde wartościowe internetowe
    forum umożliwia wymianę poglądów tylko między zarejestrowanymi
    użytkownikami. Przystąpienie do takiej społeczności również jest umową. Jej
    stronami są tu właściciel forum oraz osoba przystępująca. Warto zwrócić
    uwagę czy regulamin został udostępniony przed wysłaniem formularza
    rejestracyjnego oraz czy możliwe jest jego przetwarzanie i odtwarzanie bez
    konieczności posiadania odpowiedniego programu informatycznego czy sprzętu.

    Wzorzec wydany w czasie trwania stosunku prawnego wiąże strony, pod
    warunkiem że zostały spełnione określone wymagania określone w art. 384 KC
    (dostarczenie wzorca drugiej stronie) i strona nie wypowie umowy w
    najbliższym terminie wypowiedzenia.

    W przypadku umów zawieranych z konsumentami postanowienia umowne ustalane
    przez jedną ze stron w formie wzorca umowy nie wiążą kontrahenta konsumenta,
    jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi
    obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Są to tzw. niedozwolone
    postanowienia umowne, których katalog znajduje się w art. 3853 KC. Katalog
    ten jest katalogiem otwartym wskazującym przykładowe, typowe postanowienia
    związane z zawarciem i wykonaniem umowy, jej zmianą czy rozwiązaniem, a
    także odpowiedzialnością stron.

    Zgodnie z uregulowaniem kodeksowym konsumentem jest osoba fizyczna
    dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością
    gospodarczą lub zawodową (art. 221 KC).

    Do niedozwolonych klauzul umownych zalicza się m.in. postanowienia, które:
    a) wyłączają lub istotnie ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta
    za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania,
    b) przewidują postanowienia, z którymi konsument nie miał możliwości
    zapoznać się przed zawarciem umowy;
    c) przyznają kontrahentowi konsumenta uprawnienia do dokonywania wiążącej
    interpretacji umowy;
    d) uprawniają kontrahenta konsumenta do jednostronnej zmiany umowy bez
    ważnej przyczyny wskazanej w umowie;
    e) wyłączają jurysdykcję sądów polskich albo narzucają rozpoznanie sprawy
    przez sąd który nie jest miejscowo właściwy.

    Forma umowy
    W myśl art. 60 KC wola osoby zawierającej umowę może być wyrażona przez
    każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny,
    w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej.

    W polskim prawie wyróżnia się następujące formy czynności prawnych:
    a) zwykła forma pisemna,
    b) z poświadczeniem daty,
    c) z poświadczeniem podpisu,
    d) akt notarialny,
    e) forma elektroniczna.

    Nie każda umowa może zostać zawarta z pominięciem określonej formy.
    Niedostosowanie się w tym zakresie do przepisów ustawy lub umowy może
    skutkować nawet nieważnością dokonanej czynności prawnej. Tak będzie, jeżeli
    umowa sprzedaży przedsiębiorstwa zawarta zostanie w zwykłej formie pisemnej,
    ponieważ ustawa stanowi, że zbycie lub wydzierżawienie przedsiębiorstwa albo
    ustanowienie na nim użytkowania powinno być dokonane w formie pisemnej z
    podpisami notarialnie poświadczonymi (art. 751 § 1 KC).

    W przypadku zwykłej formy pisemnej jej niezachowanie, co do zasady, powoduje
    niedopuszczalność przeprowadzenia dowodu ze świadków oraz z przesłuchania
    stron na fakt dokonania czynności prawnej (art. 74 § 1 KC). Od tej zasady
    przewidziane zostały jednak trzy wyjątki, mianowicie:
    1) jeżeli strony wyrażą na to zgodę,
    2) jeżeli zażąda tego konsument w sporze z przedsiębiorcą,
    3) jeżeli fakt dokonania czynności prawnej uprawdopodobniony jest za pomocą
    pisma.

    Inna sytuacja ma miejsce w przypadku, gdy określona forma zastrzeżona
    została przez ustawę lub strony umowy ad solemnitatem bądź ad eventum.
    Jeżeli mamy do czynienia z zastrzeżeniem pod rygorem nieważności (ad
    solemnitatem), wówczas niezachowanie wymaganej formy skutkuje nieważnością
    czynności prawnej. Natomiast konsekwencją niezachowania formy zastrzeżonej
    dla wywołania skutków prawnych (ad eventum) jest nie nieważność czynności
    prawnej, lecz nie nastąpienie tych skutków, które nastąpiłyby gdyby wymagana
    forma została zachowana.

    Forma elektroniczna
    Czynności prawnej w formie elektronicznej można dokonać w dwojaki sposób, z
    bezpiecznym podpisem elektronicznym lub bez niego. Różnica polega na tym, że
    ten pierwszy sposób jest równoważny z oświadczeniem woli złożonym w formie
    pisemnej z własnoręcznym podpisem (zob. art. 78 § 2 KC i art. 5 ust. 2
    ustawy z 18.9.2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 ze
    zm.), zwanej dalej ustawą). Oznacza to, że normy prawne przewidziane dla
    formy pisemnej stosuje się odpowiednio do formy elektronicznej opatrzonej
    bezpiecznym podpisem.

    Podpis elektroniczny w rozumieniu Ustawy to dane w postaci elektronicznej,
    które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są
    logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis
    elektroniczny (art. 3 pkt 1 ustawy), natomiast bezpieczny podpis
    elektroniczny to podpis elektroniczny, który:
    a) jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
    b) jest sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby
    składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do
    składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu
    elektronicznego,
    c) jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że
    jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna (art. 3 pkt 2
    ustawy).

    By podpis elektroniczny był bezpieczny musi być weryfikowany przy pomocy
    ważnego certyfikatu wydanego przez odpowiednią, akredytowaną instytucję.

    Zawarcie umowy bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego,
    generalnie rzecz ujmując, nie powoduje jej nieważności. Forma elektroniczna
    opatrzona zwykłym podpisem elektronicznym nie ma jedynie tej doniosłości co
    forma elektroniczna kwalifikowana. Tak wiec utrudnione będzie w takim
    przypadku, zgodnie z art. 74 § 1 KC, przeprowadzenie w razie sporu (np.
    przed sądem) dowodu z przesłuchania świadków lub stron na fakt dokonania
    czynności prawnej.

    Nic jednak nie stoi na przeszkodzie by za dowody posłużyły określone dane
    informatyczne, które dają podstawę by sądzić iż taka czynność miała miejsce.
    Może to być np. wiadomość elektroniczna, która przyszła z serwera drugiej
    strony. Taki e-mail zawiera w sobie informacje, za pomocą których można
    zidentyfikować jej nadawcę.

    Oferta i jej przyjęcie
    Każda umowa składa się z co najmniej dwóch oświadczeń woli. W przypadku tego
    sposobu zawierania umów są nimi oferta oraz oświadczenie o jej przyjęciu.
    Oferta winna zawierać istotnie postanowienia umowy, do zawarcia której
    zmierza oferent. Jeżeli brak któregoś z istotnych elementów przyjmuje się,
    że nie jest to oferta a zaproszenie do zawarcia umowy. Różnica między nimi
    polega na tym, że nadawca nie jest związany postanowieniami zawartymi w
    wysłanym oświadczeniu.

    Oferta może być złożona do oznaczonego i nieoznaczonego kręgu odbiorców. W
    Internecie najczęściej wykorzystywanymi metodami do składania ofert są
    strona internetowa i poczta elektroniczna.

    Oferta złożona do konkretnego odbiorcy
    Za chwilę złożenia oferty w postaci elektronicznej poczytuje się moment, gdy
    została wprowadzona do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, by
    adresat mógł zapoznać się z jej treścią (art. 61 § 2 KC). W przypadku
    e-maila z ofertą handlową, za moment złożenia propozycji zawarcia umowy
    przyjmuje się chwilę, gdy wiadomość zostanie skutecznie wysłana, tzn. gdy
    dotrze na serwer poczty adresata.

    Taka oferta wiąże składającego do czasu w którym składający ofertę mógł
    otrzymać odpowiedź wysłaną bez nieuzasadnionego opóźnienia, chyba że okres
    ważności oferty został przez oferenta określony. Jeżeli jednak owo
    opóźnienie wynika z przyczyn niezależnych od oblata, wówczas umowa dochodzi
    do skutku pod warunkiem, że oświadczenie woli zostało wysłane we właściwym
    czasie.

    Oferta złożona do nieoznaczonego odbiorcy
    Oferty adresowane do nieoznaczonego kręgu odbiorców (ad incertas personas)
    zamieszczane są zazwyczaj na stronach internetowych. Oferta złożona w ten
    sposób wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej
    otrzymanie. Owo potwierdzenie nie jest oświadczeniem woli, którego efektem
    jest zawarcie umowy, ma natomiast charakter oświadczenia wiedzy, które
    skutkuje związaniem oferenta złożoną propozycją (zob. art. 661 § 1 KC).

    Rozpatrując funkcjonowanie sklepów internetowych można dojść do wniosku, że
    potwierdzeniem otrzymania oferty jest umieszczenie danego produktu w
    wirtualnym koszyku zakupów, pod warunkiem jednak że najpóźniej z chwilą
    opuszczenia stron internetowych elektronicznego sklepu możliwa będzie
    identyfikacja odbiorcy przez oferenta. Oświadczeniem woli będzie natomiast
    złożenie zamówienia.

    Zgodnie art. 661 § 2 KC przedsiębiorca, który składa ofertę do
    nieoznaczonego kręgu odbiorców obowiązany jest przed jej zawarciem
    poinformować drugą stronę w sposób zrozumiały i jednoznaczny o:
    - czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy,
    - skutkach prawnych potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty,
    - zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez
    przedsiębiorcę drugiej stronie treści zwieranej umowy,
    - metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów
    we wprowadzanych danych, które jest obowiązany udostępnić drugiej stronie,
    - językach, w których umowa może być zawarta,
    - kodeksach etycznych, które stosuje, oraz o ich dostępności w postaci
    elektronicznej.

    Odwołanie oferty
    Co do zasady odwołanie oświadczenia woli skuteczne jest wówczas gdy dotrze
    do adresata wcześniej bądź w tym samym czasie co oświadczenie woli (zob.
    art. 61 KC). Biorąc pod uwagę fakt, iż każda wiadomość e-mail opatrywana
    jest zarówno datą jak i dokładną godziną, wnioskować można iż otrzymanie w
    tym samym czasie oświadczenia woli i jego odwołania jest praktycznie
    niemożliwe. Natomiast wcześniejsze dotarcie informacji o odwołaniu oferty od
    jej samej wskazuje na to, że odwołanie to zostało wysłanie przez oferenta
    wcześniej, zanim została wysłana oferta, co z kolei pozbawione jest sensu.

    Inaczej jest, gdy oferentem i oblatem jest przedsiębiorca. Art. 662 § 1 KC
    stanowi bowiem, iż w stosunkach między przedsiębiorcami oferta może zostać
    odwołana, jeżeli oświadczenie o odwołaniu zostało złożone drugiej stronie
    przed wysłaniem przez nią oświadczenia o przyjęciu oferty. Odwołać oferty
    nie można, jeżeli wynika to z jej treści lub określono termin przyjęcia.

    Przyjęcie oferty
    Podobnie jak jej złożenie jest oświadczeniem woli. Przyjęcie oferty może
    objawić się albo przez złożenie oświadczenia o przyjęciu oferty, albo
    przystąpieniem do wykonania umowy przez drugą stronę w odpowiednim czasie.

    Do złożenia oświadczenia o przyjęciu oferty stosuje się ogólne zasady
    wynikające z art. 61 KC. Jeżeli oświadczenie zostało wyrażone w postaci
    elektronicznej skuteczne jest, gdy zostało wprowadzone do środka komunikacji
    w taki sposób aby osoba, do której jest kierowane, mogła zapoznać się z jego
    treścią. W pozostałych przypadkach przyjmuje się, iż oświadczenie, które ma
    być złożone danej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki
    sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią.

    Przystąpienie do wykonania umowy bez składania oświadczenia o przyjęciu
    oferty ma zastosowanie, gdy nie jest ono wymagalne, w szczególności gdy
    składający ofertę chce niezwłocznego wykonania umowy. Wiąże się to ze
    spełnieniem świadczenia, do realizacji którego, w przypadku zawarcia umowy,
    strona jest zobowiązana. Jako przykład można podać zrealizowanie przelewu
    kwoty stanowiącej cenę zamówionego towaru.

    Bierne zachowanie oblata, co do zasady, może zobowiązywać jedynie wówczas,
    gdy jest on przedsiębiorcą i pozostaje ze składającym ofertę w stałych
    stosunkach gospodarczych. W takiej sytuacji brak niezwłocznej odpowiedzi
    poczytuje się za przyjęcie oferty (zob. art. 682 KC).

    Czas i miejsce zawarcia umowy
    Zgodnie z art. 70 i 71 przywoływanego już niejednokrotnie Kodeksu cywilnego,
    w razie wątpliwości, umowę poczytuje się za zawartą w chwili otrzymania
    przez składającego oświadczenia o jej przyjęciu bądź w chwili przystąpienia
    przez drugą stronę do wykonania umowy. Jeżeli chodzi o miejsce przyjmuje
    się, że właściwe jest miejsce otrzymania przez składającego ofertę
    oświadczenia o jej przyjęciu albo miejsce zamieszkania bądź siedziby
    składającego ofertę w chwili zawarcia umowy.

    Aukcja, przetarg
    Aukcje w Internecie spopularyzowały internetowe domy aukcyjne, za
    pośrednictwem których duża rzesza internautów kupuje i sprzedaje różne
    przedmioty. Konsekwencją uczestnictwa w aukcji, przetargu może być zawarcie
    umowy. Składane w ich toku oświadczenia woli co do zasady wiążą, jeżeli
    zostaną wybrane.

    Ogłoszenie aukcji, przetargu
    Jest to etap inicjujący proces zmagań oferentów działających w celu zawarcia
    określonej umowy. Ogłoszenia dokonuje osoba zamierzająca zawrzeć umowę albo
    inny podmiot - zazwyczaj przedsiębiorca zajmujący się tego typu
    działalnością - który działa na zlecenie takiej osoby.
    Organizator w ogłoszeniu powinien określić czas, miejsce, przedmiot oraz
    warunki aukcji albo przetargu albo sposób udostępnienia tych warunków (art.
    701 § 2 KC).

    Postanowienia ogłoszenia oraz warunki aukcji albo przetargu obowiązują
    organizatora od chwili ich udostępnienia, natomiast oferenta od chwili
    złożenia oferty, jednak pod warunkiem, że została ona złożona zgodnie z
    ogłoszeniem. Ogłoszenie i warunki mogą ulegać zmianie, zostać odwołane tylko
    wówczas, gdy zastrzeżono to w ich treści (art. 701 § 3 KC).

    Przebieg aukcji
    Aukcja jest procesem, w którym uczestnicy składają oferty w celu zawarcia
    umowy. W myśl art. 702 § 1 KC oferta złożona w toku aukcji przestaje wiązać,
    gdy inny uczestnik aukcji (licytant) złożył ofertę korzystniejszą, chyba że
    w warunkach aukcji zastrzeżono inaczej. Zatem złożenie oferty
    korzystniejszej skutkuje eliminacją poprzedniej i związaniem oferenta do
    czasu przebicia, o ile to nastąpi, albo zakończenia aukcji.

    Uczestnicy aukcji komunikują się z organizatorem za pomocą środków
    bezpośredniego porozumiewania się w sposób ustalony bądź dorozumiany. Za
    złożenie oferty podczas licytacji przyjąć można np. podniesienie dłoni czy
    zaoferowanie odpowiednio wyższej ceny w internetowym serwisie aukcyjnym.

    Aukcje kończy się tradycyjnym przybiciem następującym po trzykrotnym
    wezwaniu, którego celem jest potwierdzenie, że dany licytant zaoferował
    najkorzystniejszą zazwyczaj cenę albo z upływem oznaczonego czasu, jak to ma
    miejsce w aukcjach internetowych.

    Przebieg przetargu
    Przetarg w odróżnieniu od aukcji nie jest procesem, podczas którego
    uczestnicy porozumiewają się w sposób ciągły z organizatorem do czasu
    zamknięcia. Wiąże się to m.in. z brakiem wiedzy o ofertach pozostałych
    uczestników. Podobnie jak przy aukcji oferta złożona w toku przetargu
    przestaje wiązać, gdy została wybrana inna oferta albo gdy przetarg został
    zamknięty bez wybrania którejkolwiek z ofert, chyba że w warunkach przetargu
    zastrzeżono inaczej (art. 703 § 1 KC).

    Organizator po przeprowadzeniu przetargu obowiązany jest niezwłocznie
    powiadomić na piśmie uczestników przetargu o jego wyniku albo o zamknięciu
    przetargu bez dokonania wyboru (art. 703 § 2 KC).

    Wadium
    Wadium pełni rolę zabezpieczenia na wypadek niezgodnego z obowiązującymi
    normami postępowania kontrahenta. Najczęściej ma postać określonej sumy
    pieniężnej. Zastrzeżenie wadium w warunkach aukcji albo przetargu wywiera
    następujące skutki:

    1.. Bez wpłaty wadium nie ma możliwości uczestnictwa w przetargu (art. 704
    § 1 KC). Wadium po zakończeniu aukcji lub przetargu podlega zwrotowi a jeśli
    wadium miało postać zabezpieczenia, wówczas zabezpieczenie to wygasa.
    2.. Jeżeli po zakończeniu aukcji albo przetargu od zawarcia umowy uchyla
    się uczestnik aukcji lub przetargu, którego oferta została wybrana, wówczas
    organizator może zachować wpłacone wadium albo dochodzić zaspokojenia z
    przedmiotu zabezpieczenia. Jeżeli natomiast organizator aukcji albo
    przetargu uchyla się od zawarcia umowy, ich uczestnik, którego oferta
    została wybrana, może żądać zapłaty podwójnego wadium albo naprawienia
    szkody (art. 704 § 2 KC).
    Unieważnienie umowy
    Do unieważnienia umowy może dojść w przypadku wpłynięcia na wynik aukcji,
    przetargu przez stronę umowy lub inną osobę, jeśli działała w sposób
    sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami. Żądanie unieważnienia umowy
    przysługuje organizatorowi oraz uczestnikowi danego procesu. Jeżeli umowa
    została zawarta na cudzy rachunek, jej unieważnienia może żądać także, ten
    na czyj rachunek umowa została zawarta, lub dający zlecenie (art. 705 § 1
    KC). Uprawnienie to wygasa po miesiącu od chwili, kiedy uprawniony
    dowiedział się o istnieniu przyczyny unieważnienia, nie później jednaj niż
    po roku od dnia zawarcia umowy.

    Negocjacje
    Negocjacje to proces, podczas którego przedsiębiorcy zdążają do wypracowania
    stanowisk, warunków na jakich zostanie zawarta przyszła umowa. Podczas
    negocjacji strony wzajemnie "docierają" swe stanowiska osiągając w efekcie
    konsensus.

    Art. 72 § 1 KC stanowi, że jeżeli strony prowadzą negocjacje w celu zawarcia
    oznaczonej umowy, umowa zostaje zawarta, gdy strony dojdą do porozumienia co
    do wszystkich postanowień umowy, które były przedmiotem negocjacji.

    Negocjacje można rozpocząć na wiele sposobów. Najczęściej stosowanym jest
    zwrócenie się z określoną propozycją do osoby, z którą chce się zawrzeć
    określony stosunek prawny. Nic nie stoi na przeszkodzie by w toku negocjacji
    strony składały sobie oferty, które jeżeli zostaną przyjęte, będą
    obowiązywać strony umowy.

    Wracając do § 1 art. 72 Kodeksu umowa negocjacyjna zostaje zawarta, gdy
    strony umówią się co do postanowień będących przedmiotem negocjacji. Nie
    koniecznie wiązać się to będzie z ustalaniem elementów przedmiotowo
    istotnych (essentialia negotii) dla danego stosunku prawnego. Jako przykład
    można podać fakt iż umowa sprzedaży wymaga ustalenia ceny rzeczy
    sprzedawanej, jednak odbiorca może się z nią zgadzać a chce jedynie innego
    niż zaproponowany terminu i sposobu dostawy towaru. Wówczas przedmiotem
    negocjacji nie jest cena a wspomniany sposób i termin dostawy.

    Odpowiedzialność stron
    Wynika z etyki prowadzenia jakiejkolwiek działalności oraz dobrych
    obyczajów. Sankcjonowane są przez ustawę takie zachowania jak:

    a) prowadzenie negocjacji z naruszeniem dobrych obyczajów,
    b) prowadzenie negocjacji bez zamiaru zawarcia umowy,
    c) ujawnianie i przekazywanie informacji drugiej strony obarczonych klauzulą
    poufności,
    d) wykorzystywanie dla własnych celów poufnych informacji drugiej strony.

    Zachowanie godzące w interesy drugiej strony mające miejsce w związku z
    faktem podjęcia negocjacji (tu wskazane w punktach a i b) określa się mianem
    culpa in contrahendo. Takie działania wiążą się z odpowiedzialnością
    odszkodowawczą w ramach ujemnego interesu umowy. Oznacza to obowiązek
    naprawienia rzeczywistej szkody (damnum emergens), która powstała w związku
    z prowadzeniem negocjacji (zob. art. 72 § 2 KC).

    Odszkodowania za culpa in contrahendo można żądać za wydatki poniesione na
    np. najem sal konferencyjnych, w których odbywały się spotkania
    negocjacyjne, koszty podróży, posiłków.

    Pełna odpowiedzialność, tzn. zarówno za poniesione straty jak i utracone
    korzyści, przewidziana została dla dwóch ostatnich przypadków (pkt c i d)
    ale pod warunkiem, że nie miało miejsca uzgodnienie wyłączające
    odpowiedzialność którejś ze stron (zob. art. 721 § 1 KC). Poszkodowany na
    podstawie § 2 art. 721 KC może żądać naprawienia szkody lub wydania korzyści
    uzyskanych w związku z faktem popełnienia czynu zabronionego.

    W tym przypadku poszkodowany może dochodzić nie tylko naprawienie
    rzeczywistej szkody ale także kompensaty za np. spadek wartości firmy,
    niezrealizowanie danego przedsięwzięcia.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1