-
Data: 2012-02-17 19:04:40
Temat: Re: Nieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej instytucji iść ze skargą?
Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Olgierd <n...@n...problem> writes:
>> W PayU, może tak. Ogólnie rzecz biorąc, nie. BTW to niekoniecznie
>> musiały być stałe obciążenia, rachunek telefoniczny jest zmienny (tym
>> bardziej kiedyś, gdy nie było minut opłaconych z góry).
>
> Stałego w sensie cyklicznego, nie o stałej wysokości.
>
> EIP mówiła, że użytkownika można obciążyć tylko po przeprowadzeniu
> autoryzacji w sposób elektroniczny lub podpisem; nie było możliwości
> zlecenia autoryzacji w inny sposób.
Nie, nie chodziło o "autoryzację w sposób elektroniczny", ale
o "elektroniczną identyfikację posiadacza" (IMHO jedyna sensowna
interpretacja to wiarygodny podpis cyfrowy). Nawet podanie PINu nie
mogło być wystarczającym argumentem (choć w praktyce było).
Zgodzisz się też chyba że nie ma tu żadnej różnicy pomiędzy zleceniami
cyklicznymi i "zwykłymi". Podobnie "zwykłe" zlecenia można było
skutecznie składać przez telefon/internet/listownie.
W ustawie było zastrzeżenie, że umowa może przewidywać obciążanie bez
"fizycznego przedstawienia" i że to jest w porządku. Zakładam, że
regulamin (np. zmieniający się) musiałby tu być traktowany (być może
troche prawem kaduka) jako część umowy ("w rozumieniu ustawy"), bo na
pewno wiele oryginalnych umów i regulaminów nic nie mówiło o zdalnych
transakcjach. Było nieźle jeśli w ogóle zawarto "umowę o kartę
płatniczą" (zwłaszcza taką do istniejącego wcześniej rachunku
bieżącego).
> Ustawa o usługach płatniczych jest tu bardziej liberalna: bank w umowie z
> klientem określa sposoby autoryzacji transakcji. PayU już się
> dostosowała, zaś karty -- nawet bez zmian w umowach -- pewnie dlatego, że
> one są bardziej międzynarodowe, niż polskie :)
Karty są międzynarodowe ale podlegają prawu polskiemu.
Faktem jest że interpretacje ustawy do łatwych i jednoznacznych nie
należały, chociaż akurat problemy dotyczyły raczej odpowiedzialności
za fraudy a nie samej możliwości płacenia zdalnego.
--
Krzysztof Halasa
Następne wpisy z tego wątku
- 17.02.12 19:24 Gotfryd Smolik news
- 18.02.12 15:13 Krzysztof Halasa
- 18.02.12 17:14 Gotfryd Smolik news
- 18.02.12 21:18 Krzysztof Halasa
Najnowsze wątki z tej grupy
- Promocje w żubrze - i reklamacje.
- Kantor spolecznosciowy w banku
- Rozładowanie karty wirtualnej w mBanku i stan salda rachunku
- Oszustwa z Blikiem
- scam na bankomat?
- Płatności pasywną obraczką NFC
- a to mi lotto
- pokolenie Z
- złoty słaby
- Okresowa weryfikacja klienta w mBanku
- stopa depozytowa
- Masz konto w Alior Bank? Eksperci ostrzegają
- OT Chleba naszego powszedniego...
- Dają gdzieś więcej niż 3,5%?
- Ekspert Zdalnej Obsługi Klienta Zamożnego
Najnowsze wątki
- 2024-06-26 Promocje w żubrze - i reklamacje.
- 2024-06-26 Kantor spolecznosciowy w banku
- 2024-06-24 Rozładowanie karty wirtualnej w mBanku i stan salda rachunku
- 2024-06-21 Oszustwa z Blikiem
- 2024-06-20 scam na bankomat?
- 2024-06-19 Płatności pasywną obraczką NFC
- 2024-06-18 a to mi lotto
- 2024-06-17 pokolenie Z
- 2024-06-13 złoty słaby
- 2024-06-11 Okresowa weryfikacja klienta w mBanku
- 2024-06-10 stopa depozytowa
- 2024-06-06 Masz konto w Alior Bank? Eksperci ostrzegają
- 2024-06-05 OT Chleba naszego powszedniego...
- 2024-06-02 Dają gdzieś więcej niż 3,5%?
- 2024-05-27 Ekspert Zdalnej Obsługi Klienta Zamożnego