  • Data: 2010-11-23 21:07:59
    Temat: Re: No to teraz wiadomo kto urz?dza? burdel pod krzy?em....
    Od: Delfino Delphis <D...@w...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Endriu wrote:

    > Nastepny z tych co lądują szybowcem 25 m/s w osi pionowej ?.

    Ja akurat mam licencję na samoloty jednosilnikowe, a nie na szybowce. 25 m/s
    pewnie nie zniżałem, ale to zupełnie normalna prędkość zniżania normalnego
    samolotu pasażerskiego i nikt nie robi z tego paniki, pasażerowie nawet nie
    zauważają (bo wyczuwa się przyspieszenia, a nie prędkości). Natomiast
    przyziemienie to inna bajka.

    > Mówisz o tym wytrzymaniu ?
    >
    > Wytrzymanie
    > http://portalwiedzy.onet.pl/18554,,,,wytrzymanie,has
    lo.html

    > "[...] Wytrzymanie, etap lądowania aerodyny, podczas którego statek
    > powietrzny leci po torze poziomym ze stopniowo zmniejszającą się
    > prędkością lotu wskutek zmniejszania ciągu zespołu napędowego, czemu
    > towarzyszy spadek siły nośnej i POWOLNE (1 m/s) OPADNIE. [...]".

    No powiedzmy. Przed samym lądowaniem dosyć strome zniżanie redukujesz do
    zera poprzez zwiększenie kątów natarcia, a następnie podczas wytrzymania
    pozwalasz samolotowi swobodnie opaść na minimalnej prędkości (na małych
    samolotach często towarzyszy temu sygnał zbliżania się do krytycznych kątów
    natarcia). Porównaj:

    http://www.youtube.com/watch?v=xrbqW9A90vg#t=04m20s

    Gdyby przyziemiać z początkową prędkością zniżania, to za każdym razem
    łamałoby się podwozie. Z kolei gdyby zniżać od początku z prędkością
    przyziemienia, to ścieżka podejścia byłaby niemalże pozioma i wymagałaby
    kilometrów oczyszczonych z wszelkich przeszkód przed pasem. Nie ma więc nic
    nienormalnego ze zniżaniem 25 m/s (o ile klapy pozwalają utrzymać stałą
    prędkość postępową) i jednocześnie przyziemieniem na 1 m/s. Szczególnie
    często takie rzeczy robi się lądując na przeszkody, tutaj przykład
    ekstremalny:

    http://www.youtube.com/watch?v=Jh5XQh8-NDU#t=00m40s