eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiNowe wirusy czyhają na bankowe konta internetoweRe: Nowe wirusy czyhają na bankowe konta internetowe
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: "bartek" <b...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Nowe wirusy czyhają na bankowe konta internetowe
    Date: Tue, 5 Sep 2006 22:04:07 +0200
    Organization: Onet.pl
    Lines: 127
    Message-ID: <edkl7f$etd$1@news.onet.pl>
    References: <ed8nar$cbe$1@atlantis.news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: 82.160.254.181
    X-Trace: news.onet.pl 1157486640 15277 82.160.254.181 (5 Sep 2006 20:04:00 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...onet.pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 5 Sep 2006 20:04:00 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
    X-Sender: C2UrZncREwvnBmiC3eN7/A==
    X-RFC2646: Format=Flowed; Original
    X-Antivirus-Status: Clean
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
    X-Antivirus: avast! (VPS 0635-5, 2006-09-04), Outbound message
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:395818
    [ ukryj nagłówki ]

    i ja mialem taki przypadek
    zostalem poproszony o 5 hasel, dziwne wiec niepodalem i wylaczylem
    przegladarke zadzwonilem do inteligo i pomogli naprawic problem ale Pani
    byla dosc przerazona i poprosila o nr telefonu. (odzwonila po dluzszym
    czasie ) antywirus pomogl ale chyba po kilku godzinach walki i wielokrotnym
    skanowaniu kompa czym sie tylko da.

    Użytkownik "Pawell" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ed8nar$cbe$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Masz konto bankowe w sieci? Uważaj na nową plagę! Już nie tylko fałszywe
    > e-maile, ale i wirusy podrzucają nam hakerzy, by wyłudzić hasła i
    > wyczyścić
    > konto z pieniędzy
    >
    > Dotąd zmorą bankowców - i ośmiomilionowej rzeszy osób korzystających z
    > dostępu do konta przez internet - był głównie tzw. phishing, czyli
    > prymitywne próby wyłudzenia od klientów haseł za pomocą fałszywych e-maili
    > udających korespondencję z banku.
    >
    > Po kliknięciu na link wskazany w takim e-mailu użytkownik trafia na
    > podrobioną stronę banku - często o bardzo podobnym adresie do oryginalnego
    > (np. mbamk.pl zamiast mbank.pl - przykład teoretyczny). Jeśli ktoś
    > nieopatrznie próbuje zalogować się na takiej stronie, nieświadomie
    > przekazuje oszustowi login i hasło do konta.
    >
    > Do niedawna ulubionym "obiektem" ataków fałszywymi e-mailami byli klienci
    > Citibanku. "Gazeta" opisywała próby wyłudzeń haseł od nawet kilkuset
    > klientów banku. Powód? Citibank jako jeden z ostatnich, dopiero w
    > ostatnich
    > tygodniach, wprowadził dodatkowe zabezpieczenie w postaci jednorazowych
    > haseł SMS-owych, którymi klient potwierdza przelewy.
    >
    > Banki, w których hasła jednorazowe funkcjonują od dawna, zapewniają
    > klientów, że ignorowanie podejrzanej korespondencji gwarantuje
    > bezpieczeństwo. A nawet jeśli oszust z pomocą fałszywego e-maila zdobędzie
    > hasło i login do konta, to i tak nie przeleje pieniędzy na swoje konto.
    >
    > Wirus zamiast e-maila
    >
    > Okazuje się, że bankowcy nie mają w pełni racji. W Polsce pojawiły się już
    > wirusy, które bez wiedzy użytkownika przekierowują go na fałszywą stronę,
    > gdy tylko wpisze on w przeglądarce adres banku. Złodziej nie musi więc już
    > wysyłać e-maila, licząc na nieostrożność posiadacza konta.
    >
    > Taka przygoda zdarzyła się ostatnio panu Markowi, klientowi PKO BP
    > korzystającemu z dostępu do konta za pomocą Inteligo. - Gdy chciałem
    > zalogować się, po podaniu identyfikatora i hasła zamiast strony z moimi
    > rachunkami zobaczyłem taką, na której bank prosi mnie o podanie pięciu
    > nieużywanych haseł jednorazowych! - relacjonuje nasz czytelnik.
    >
    > Strona była łudząco podobna do "prawdziwej" strony logowania Inteligo. Co
    > więcej, adres w okienku przeglądarki Internet Explorer informował, że
    > czytelnik jest na właściwej stronie banku!
    >
    > Nasz czytelnik zapewnia, że nie odpowiadał na żaden podejrzany e-mail,
    > fałszywa strona wyświetliła się po wpisaniu w przeglądarce IE adresu
    > banku.
    >
    > Pan Marek natychmiast zadzwonił do PKO BP i zapytał, czy to możliwe, by
    > bank
    > prosił o podanie "hurtem" kilku haseł jednorazowych. - To wykluczone -
    > usłyszał.
    >
    > - Prześwietliłem komputer programem antywirusowym. Pomogło. Ale teraz
    > korzystam z dostępu do konta tylko przez telefon komórkowy. Telefonów
    > wirusy się tak często nie imają - opowiada czytelnik.
    >
    > Niebezpieczne wirusy
    >
    > - Wygląda na to, że ktoś wykorzystał starą lukę w Internet Explorer, która
    > pozwala zamaskować rzeczywisty adres strony - tłumaczy Robert Dąbroś,
    > specjalista ds. bezpieczeństwa w firmie McAfee. Choć Microsoft wypuścił
    > łatkę, która usuwa problem, to wciąż zdarzają się takie próby. Ci którzy
    > nie zaktualizowali swojej przeglądarki, nadal są narażeni na ataki.
    >
    > Czy korzystanie z innych przeglądarek niż IE chroni nasze pieniądze?
    > Niekoniecznie. Oszust może tak zarazić komputer, że nie ma znaczenia, z
    > jakiej przeglądarki korzysta użytkownik. Zawsze zostanie przekierowany na
    > fałszywą stronę, choć przeglądarka będzie wyświetlała informację, że
    > jesteśmy na stronie o właściwym adresie.
    >
    > Jak to możliwe? Złodziej może podmienić w naszym komputerze (np. za pomocą
    > wirusa) plik, który "sprawdza" adres każdej strony, którą chcemy
    > odwiedzić.
    > Komputer nie będzie wówczas pytał serwera o prawidłowość adresu, tylko od
    > razu będzie wchodził na fałszywą stronę.
    >
    > Drugi sposób to atak na bazę danych, której używa dostawca usług
    > internetowych. Gdyby oszustowi udało się podmienić np. adres strony
    > www.inteligo.pl na serwerach TP, wówczas każdy użytkownik Neostrady, który
    > wklepałby adres banku, trafiłby na stronę oszusta. - Do tej pory mieliśmy
    > trzy takie zgłoszenia, jedno dotyczyło dużej firmy świadczącej usługi
    > dostępu do internetu - mówi Dąbroś.
    >
    > Banki ostrzegają: bądźmy podejrzliwi!
    >
    > Ile groźnych wirusów krąży po Polsce? Banki nabierają wody w usta. Dąbroś
    > mówi, że jeszcze dwa lata temu taki atak traktowany był jako coś zupełnie
    > wyjątkowego, a dziś McAfee, które obsługuje głównie wielkie korporacje (w
    > tym finansowe), ma już kilka takich zgłoszeń na kwartał.
    >
    > Niektóre banki już ostrzegają klientów przed złośliwymi wirusami. Na
    > głównej
    > stronie Pekao24 umożliwiającej zdalny dostęp do pieniędzy klientom Banku
    > Pekao zamieszczono niedawno taki komunikat: "Informujemy, że logowanie nie
    > wymaga podania kodów z listy kodów jednorazowych". Czy to oznacza, że bank
    > miał zgłoszenia klientów o wyłudzaniu haseł jednorazowych? - Nie, ale
    > znamy
    > kilka takich przypadków z innych banków. Prewencyjnie ostrzegamy
    > klientów -
    > mówi Robert Moreń, rzecznik Pekao.
    >
    > Jak się bronić przed plagą wirusów? - Stosować aktualny program
    > antywirusowy
    > oraz firewall. Przy logowaniu sprawdzić, czy w prawym dolnym rogu okna
    > przeglądarki pojawiła się zamknięta kłódka - znak, że strona jest
    > szyfrowana - wylicza Marek Kłuciński, rzecznik PKO BP.
    >
    > Bankowcy zalecają klientom podejrzliwość przy korzystaniu z dostępu do
    > pieniędzy przez internet. - Każdemu, kto w nietypowej sytuacji zostanie
    > poproszony o hasło jednorazowe, choć wcześniej bank go nie wymagał,
    > powinna
    > zapalić się w głowie czerwona lampka - uczulają.
    >
    > http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,35879
    12.html


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1