    From: root <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: OFE wg Sobolowskiego
    Date: Fri, 25 Feb 2011 11:29:22 +0100

    Dnia Fri, 25 Feb 2011 10:37:31 +0100, skippy napisał(a):

    > czyli, root, uważasz że składka emerytalna powinna być obligatoryjna jak OC,
    > aby państwo czy też ogół obywateli nie miało kłopotu z kimś, kto sobie
    > emerytury nie zapewni
    >
    > rozumiem taki punkt widzenia w pełni, ok nie mam zamiaru w tej dyskusji Cię
    > przekonywać że uważasz źle
    >
    > wytłumacz mi tylko ten jeden szczegół, motyw główny dyskusji zresztą:
    >
    > 1)
    >
    > dlaczego w ramach tej przymusowej składki ma istnieć przymus aby jej część
    > płynęła do prywatnej firmy grającej tymi pieniędzmi na giełdzie?

    Dlatego, że WYDAJE się, że ma to sens (o tym trochę niżej). Czy firma ma
    być prywatna czy nie to sprawa do dyskusji (choć jakoś nie widzę w tej roli
    firmy państwowej).
    A przy okazji powiem Ci dlaczego media od lat próbują robić ludziom wodę z
    mózgu i deprecjoniować OFE. Otóż swego czasu Buzek miał odwagę wdrożyć
    pomysł częściowej emerytury kapitałowej(zresztą zrobiły to też inne kraje).
    OFE ma jedną wadę: posiada za dużo długu państwa w postaci obligacji. Są to
    "realne" pieniądze. Nie jakaś obietnica ZUSowska, że może kiedyś, że może
    1000zł a może 1500zł. Obligi są realne w tym sensie, że zawsze można je
    zamienić na zwykłe pieniądze i kupić za nie dowolne aktywa.
    Dzisiaj państwo obudziło się ze snu i uświadomiło sobie, że zamiast
    abstrakyjnych obietnic ZUS, przez 10 lat "rozdawało" realny pieniądz, który
    w każdej chwili może zostać wykorzystany na zakup akcji albo - nie daj Boże
    wypłacony w postaci emerytury.
    Do tej pory dopłaty do ZUS nie wliczały się w dług (były tylko obietnicą,
    której nie można w dowolnej chwili zbyć na rynku), teraz OFE urealniły te
    obietnice, niewielkiej części ale zawsze. Państwo straciło pełną kontrolę
    nad tym ile jest skłonne dać emerytowi.
    Inaczej mówiąc zamiast dawać obietnicę, państwo dawało przyszłym poprzez
    OFE obligacje,a tych wierzytelności nie da się tak po prostu nie wypłacić w
    przyszłości (to znaczy da się, ale to jest równoznaczne z bankructwem).

    Czy Ty będąc premierem nie przeraziłbyś się?
    Już nie jest tak jak kiedyś kiedy dawaliśmy staruszkom tyle ile w danym
    momencie mogliśmy dać. Teraz będziemy musieli dać tyle ile jest "NAPISANE"
    na obligacji. Coż za niefart. Trzeba to zmienić. Nie może nas przecież
    społeczeństwo trzymać w szachu. To ja jestem płemiełem i ja będę decydował.

    No i zaczeły się medialne podchody: a to OFE beee, a to prowizja, a to
    wcale nie zarabiają. Nie. Nie zarabiają dużo ale przynajmniej są to pewne
    zarobki. Tyle ile stoi na obligacjach ani grosza mniej!!!

    > i dlaczego uważasz, że to dobre rozwiązanie?

    Napisałem w ostatnim zdaniu: OFE zarabiają realne pieniądze a nie gruszki
    na wierzbie.