    From: root <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: OFE wg Sobolowskiego
    Date: Fri, 25 Feb 2011 11:58:15 +0100

    Dnia Fri, 25 Feb 2011 11:41:19 +0100, skippy napisał(a):

    > Przepraszam, ale to jest totalna bzdura.
    > Jak obligacji nie kupi OFE to kupi kto inny.
    > Stąd konieczność ich spłacenia się nie zmienia.

    > OFE zarabiają gruszki na wierzbie, dokładnie.
    > Część z obligacji to to samo co rewaloryzowane konto w ZUS; a nawet mnie bo
    > OFE może zbankrutować bez bankructwa państwa, a ZUS nie (bo ZUS to po prostu
    > państwo).
    > Natomiast w części inwestowanej na giełdzie są to gruszki totalne połączone
    > z wysokim ryzkiem poważnych strat.
    > Nic tu nie jest zagwarantowane.

    No to teraz pojechałeś. OFE to Ty a ZUS to obietnice państwa. Jeśli OFE
    mają obligacje, to Ty je posiadasz i wcale nie jest to to samo co
    waloryzacja ZUS. Waloryzacji ZUS nie możesz sprzedać inwestorowi
    zagranicznemu ani komukolwiek. To tylko OBIETNICA. Obligacja to coś co w
    każdej chwili możesz zamienić na pieniądz. To naprawdę jest istotna
    różnica.
    Tak naprawdę to problem skali. Obliczyłem, że gdybym na OFE odkładał 100%
    składki dziś miałbym ok 90-150 tysięcy zł teraz mam ok 28tys. Gdybyś na
    wydruku z OFE zobaczył 150tys. inaczej byś dzisiaj gadał. Czy wiesz na ile
    lat ci starczy 150tysięcy przyjmując 1000 zł miesięcznie? Wiesz, bo liczyć
    umiesz. Fakt jest taki: odkłądając przez 10 lat ok 600 zł na zwykły fundusz
    zrównoważony osiagasz emeryturę w kwocie pozwalającą pobierać ci 1000zł
    przez następnych 10 lat. (uwzględniłem krach w 2008r.).
    A wystarczyło, żeby 100% składki szło do OFE.
    Problemem OFE są obligacje. Gdyby kupowały one tylko akcje nikt by się nie
    czepiał. Niestety tak jak uczy nas historia (przykładem może być los
    templariuszy). Niebezpieczne jest być wierzycielem własnego króla.

    Nie przekonam Cię nawet trochę.