  • Data: 2010-02-24 20:41:03
    Temat: Re: [OT] Co po Grecji- realnie...?
    Od: Michal_Ko <m...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

    MarekZ pisze:
    > Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup
    ..

    > IMO może tu zostać zawarty pewien "układ". Bo jeśli Grecy się uprą przy
    > swoim i nadal będą współpracować z bankami, nie bardzo widzę mechanizm
    > skutecznego uniemożliwienia im tego. Zresztą to wszystko jest mocno
    > umowne. Zadłużenie państw strefy euro w porównaniu do zadłużenia USA
    > jest niewielkie. Więc tak czy inaczej to tylko taka gra.

    Zgadza się, ale zadłużenie USA to nieco inna (chyba) historia- tam są
    jednak obligacje rządowe, a w strefie euro każdy ma swoje... I
    zadłużanie się ponad miarę, więc windowanie/spadek rentowności i ogólnie
    różnice rentowności moga po prostu uniemożliwić realizację deficytu. To
    właśnie chyba dzieje się w Grecji- gdyby mieli własną walutę, mogliby ją
    zdewaluować...

    Więc na chłopski rozum- są tylko 2 sposoby kontynuacji tego typu
    polityki deficytu:
    - Wypuszczenie wspólnych euroobligacji i wewnętrzny, nierynkowy podział
    między państwa
    - Ograniczenie deficytu i reformy rynkowe mające na celu zwiększenie
    konkurencyjności
    - Wyjście ze strefy euro.

    A rozpocząłęm wątek dlatego, że aż do tego stopnia z praktyką
    makroekonomii- zwlaszcza tej socjalistycznej- nie mam do czynienia. Ja
    wiem, że jak nie mam to nie wydaję i szkoda, że w skali państwa nikt
    dziś tak nie umie rozumować...

    --
    Michał