    From: "MarekZ" <b...@a...w.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [OT] Co po Grecji- realnie...?
    Date: Thu, 25 Feb 2010 00:24:31 +0100

    Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:hm4b4m$ism$...@n...news.neostrada.pl.
    ..

    > Czyli istnieje taki wariant, że ECB kupi greckie obligacje w razie braku
    > popytu (czyli podobny manewr jaki już wykonały niedawno FED i Bank
    > Anglii)? Jak inaczej można wprowadzić "puste Euro" do obiegu? Pytam, bo
    > nie wiem :)

    No wiesz, ja z ECB to powiązany nie jestem... :) Ale nie widzę żadnych
    przeciwwskazań dla takiej operacji. Tym bardziej, że można to (emisję
    pustego euro) owinąć w ładny papierek. Jakieś obligacje 50-letnie
    wyemitować, czy coś, albo poprzejmować "złe długi" albo w ogóle coś nowego
    wymyśleć (idealnie do tego nadają się na przykład obligacje emitowane pod
    zastaw funduszy zgromadzonych w ichnich OFE czy ZUS, one wprawdzie są już i
    tak w dużej części w formie obligacji, więc wyemitujemy niejako drugi raz te
    same obligacje, ale kto by się na tym znał).

    Po 20 latach już nikt nie będzie pamiętał co to za obligacje. Grecja to
    gigantyczny "eksporter turystyki" więc będzie to na Grecji jak w odpowiednim
    czasie wyegzekwować.

    > Prawdę mówiąc ja życzę całej Europie, żeby to całe Euro jednak nie upadło
    > i wypaliło, natomiast stało się katalizatorem jakichś sensownych pro
    > rynkowych przemian- i żeby w ten sposób rządy krajów zadłużających się
    > zaczęły tę walutę postrzegać...

    No ale zaraz, jaki widzisz mechanizm działania pro-rynkowego waluty euro? Bo
    istnienie tej waluty odbiera swobodę regionom, czyli chyba wprost działa
    antyrynkowo.

    > Podoba Ci się osobiście Euro i czy jesteś raczej za czy raczej przeciw tej
    > polityczno- ekonomicznej idei?

    Raczej przeciw. Zaleta euro to dla mnie szansa na stworzenie przeciwwagi dla
    USD i perspektywa, że kiedyś będziemy mogli jako Europa sobie robić takie
    jaja z reszty świata jak obecnie robi sobie Nasz Obrońca Przed Terroryzmem.
    Natomiast praktycznych korzyści bieżących dla gospodarek państw to raczej
    widzę mniej niż wad. Wspólna waluta byłaby super sprawą, gdyby państwa
    strefy prezentowały z grubsza jednorodny poziom rozwoju. Skoro tak nie jest
    i na to się nie zanosi, w moim odczuciu tak duża strefa euro jest skazana na
    upadek.

    > Łatwo mówić :) Mnie to się najbardziej marzy parytet złota ;)

    Chyba nie ma do tego powrotu. Zresztą świat się zmienił i nic by to nie
    dało. I tak liczą się tak naprawdę terytoria, wpływy oraz bogactwa
    naturalne. Pieniądz w skali makro to nie żaden cel, a wyłącznie instrument.