    From: root <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Obligacje a IKE
    Date: Tue, 26 Apr 2011 14:15:21 +0200

    Dnia Tue, 26 Apr 2011 14:00:06 +0200, kigam napisał(a):

    > To jest raczej oczywiste, że rozmawiamy o dochodach. Nie jestem prawnikiem
    > ale różnicę znam :)

    > Nie prowadzi to do żadnego absurdu ponieważ podatek rozliczasz w pit, po
    > prostu otrzymasz zwrot nadpłaconego podatku.
    > Notabene sposób rozliczania jest moim zdaniem w miarę dobry. W
    > handlowanych obligacjach nie ma żadnych wypłaconych odsetek są tylko
    > naliczone które płacą sobie inwestorzy bo tak się umówili. Odsetki wypłaca
    > emitent i od tego dochodu pobierany jest podatek. Porównaj sobie dwie
    > obligacje roczne, jedna 4 kuponowa a druga kupon na końcu. Obydwie
> [...]

    Skupiłem się na tej 2giej obligacji. Owszem klienci sie tak umowili i
    załóżmy ze cena obligacji jest stala i wynosi 100%.
    pierwszy kupil nominal 100zl
    drugi kupil po jakims czasie od pierwszego za 110zl (100zl + 10zl odsetek)
    Pierwszy placi 19% od 10zl czyli 1,9zl.
    drugi na razie nic nie placi az sprzeda lub potrzyma do wykupu.
    Zaluzmy ze trzyma do wykupu dostanie 100zl + 30 zl od emitenta
    zaplaci wiec 19% z 20zł (130-110) a nie tak jabys Ty chcial 19% z 30 zl
    tzn. 3,80
    Jesli SP podsumuje wszystko, to podatki ktore otrzymal wynosza 1,9 + 3,8 =
    5,7zł czyli dokładnie tyle ile wynosi podatek od 30zł odsetek. Podatkiem
    tym jednak dzielą wszysscy kolejni własciciele.

    P.S.
    Po to zreszta wprowadzono wyłączenie opodatkowania
    odsetek skumulowanych od obligacji nabytych od EMITENTA. Dzieki czemu
    kupujacy nie jest obciązony podatkiem od odsetek, ktorych nie otrzymał