    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Odczyt danych karty bezstykowej na telefonie
    Date: Mon, 5 Jan 2015 12:32:46 +0100

    news:m3a91ztoss.fsf@intrepid.localdomain...

    > Nie jest wcale taki mały, po podłączeniu oscyloskopu do anteny
    > _czytnika_ wyraźnie widać odpowiedź karty (gdy znajduje się ona
    > w odległości kilku cm od czytnika). Czułość tych układów oraz jakość ich
    > toru odbiorczego jest (domyślam się, że celowo) taka sobie i dlatego
    > zasięg działania jest tak mały.

    Dawno, dawno temu, w pierwszym czy drugim roku swojej obecności na rynku
    czasopismo "Elektronik" ogłosiło konkurs na pomysł na ASICa.
    Nagrodą miało być sfinansowanie wykonania tego ASICa przez KBN.
    Wygrałem ten konkurs pomysłem na zrealizowanie w ASICu czytnika RFID 125kHz
    odczytującego tagi posługujące się modulacją ASK, FSK i PSK.
    W naszych czytnikach stosowaliśmy wtedy ASIC od Endricha odczytujący tylko
    ASK, a mieliśmy zapytania od klientów o czytanie kart FSK.

    Panowie z KBN konsultowali potem ze mną swoje pomysły. Na tyle na ile
    potrafię (nie znam się za bardzo na wnętrzu scalaków) próbowałem zwrócić im
    uwagę, że pewne rozwiązania moim zdaniem nie sprawdzą się (chyba czepiałem
    się głównie o zbyt długi czas próbkowania, ale głowy nie dam). Byli pewni
    swojego rozwiązania (argumentowali to wynikami wykonanych symulacji) . Z
    prototypem tego ASICa udało się osiągnąć zasięg około 3mm !, a potem temat
    chyba padł (nie interesowało mnie to bo odczyt FSK już dawno zrobiłem
    inaczej).

    Nie sądzę, że celowo zaniżana jest czułość torów odbiorczych w scalakach
    RFID. Myślę, że nie jest łatwo w tej samej strukturze w której jest driver
    zasilający antenę zrealizować jednocześnie czuły odbiornik.

    > O uzyskaniu dużego zasięgu (rzędu wielu metrów) możemy raczej zapomnieć
    > (w każdym razie ja sobie takiego nie wyobrażam, NFC/RFID działa raczej
    > jak rodzaj transformatora niż typowego radia), ale zasięg typu jednego
    > metra (z odpowiednią anteną i specjalnym czytnikiem) bardzo by mnie nie
    > zdziwił.

    Też tak myślę, ale przypuszczam, że podsłuchanie komunikacji NFC/RFID
    urządzeniem zawierającym tylko odbiornik i dobrą antenę jest możliwe z
    większej odległości.
    P.G.