    From: root <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Prysnęły nadzieje
    Date: Thu, 6 Oct 2011 13:10:08 +0200

    Dnia Wed, 05 Oct 2011 12:17:59 +0200, Zbyszek napisał(a):

    > Gdy przyglądałem się rekordom franka w końcu lipca, zainteresowałem się
    > jak to bywało ze złotem w przeszłości.
    > Bo frank zachowywał się tak jak kiedyś, w latach 70-tych, i ta analogia
    > świetnie mi się sprawdziła. I złoto też tak się zachowuje.
    >
    > http://ifutures.pl/2011-komentarze-sesji-tkowej-t326
    5.html#p21137

> [...]
    >
    > W latach 1979-1982 miał miejsce drugi kryzys naftowy. Był on skutkiem
    > rewolucji irańskiej. Cena ropy wzrosła wówczas do 30 USD za baryłkę w 1980
    > roku. W późniejszych latach zależność krajów zachodu od dostaw ropy z OPEC
    > zaczęła maleć głównie dzięki rozpoczęciu eksploatacji bogatych złóż z dna
    > Morza Północnego i na Alasce.
    > Beztroska konsumpcja strategicznego surowca... niedoszacowanie ryzyka...
    > rewolucyjne nastroje... nie dzwoni dzwoneczek ?
    >
    > A teraz dla chętnych zadanie: policz ile razy Grecja zbankrutowała przez
    > ostatnie 200 lat. Mądry europejczyk po szkodzie ;)

    Musiałem się przełamać i sprawdzić informacje, które przekazałeś. Jestem
    pod wrażeniem, że stosujesz takie odległe analogie. Sytuacje, które
    opisujesz "niby" nie mają wiele wspólnego z tym co teraz się dzieje. W
    końcu kryzys naftowy, to zupełnie inne przyczyny. Wtedy nawet świat był
    zupełnie inny. Chociaż przecież wtedy kraje RWPG i Am. Południowej
    zadłużały się na potęgę w zachodnich bankach, co zaowocowało kryzysem
    zadłużenia w latach 80tych. Jak dodadamy do tego zbrojenia Reagana (SDI)i
    porównamy z wojenkami dzisiaj prowadzonymi przez USA, to się trochę
    klaruje. Niby zatem co innego a jednak podobnie.
    Nauka z tego (dla mnie) płynie jedna. Trzeba uważać, żeby się całkiem nie
    zatracić w njusach. Dzięki.