    From: "MK" <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Date: Sat, 5 Oct 2002 22:39:38 +0200

    Użytkownik "TS" <(freespam)tsmaster@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ann72a$qkq$1@news.onet.pl...

    > No może bez takich proszę.

    Jednak mialem racje. Nic nie rozumiesz ;).

    > Tabelka jak się domyślam ma przedstawiać zachowanie się lokaty. Ja pisałem
    > kredycie, więc przykład jakby nieco nie trafiony.

    Napisalbym ROTFL, ale w tym momencie rece mi opadly. Zobaczmy co pisales w
    poprzednim poprzednim poscie ;)

    <cite>
    A co za różnica jak nazywa się kredytodawca?
    [...]
    No fajnie. Powiedzmy że konto a'vista to taki kredyt zaciągnięty przez bank
    u klienta.
    </cite>

    Zapytam jeszcze raz... uwazasz, ze inna jest matematyka jesli pozycza klient
    banku, a inna gdy pozycza bank? ;)

    > Po drugie brakuje
    > parametrów, nie wiem np. jakie przyjąłeś roczne oprocentowanie nominalne?.

    Przeciez jasno bylo widac, ze oprocentowanie nominalne wynosi 10% w okresie
    splaty kredytu [30-tu dni].

    > No i jaka jest wg Ciebie roczna stopa efektywna w obu przypadkach?

    & lat przy kredytach i nie potrafisz tego wyliczyc? ;)

    > Po trzecie zrób to samo z kredytem.

    Po raz ostatni. Nie ma ZADNEJ ROZNICY czyt o kredyt, czy depozyt. Wyniki
    beda takie same.

    > A w jakim twierdzą inaczej? Pokaż mi choć jeden przykład.

    Znam bardzo dobrze przynajmniej jedna osobe pracujaca w banku ktora
    doskonale zdaje sobie sprawe z roznicy miedzy kosztem, a oprocentowaniem
    efektywnym, braku roznicy miedzy tzw. oprocentowaniem rzeczywistym, a
    oprocentowaniem efektywnym... wiec nie jest tak zle jak myslisz ;).

    > No pewnie. Najprościej jest napisać "bez komentarza".

    Hehe... zaproponuj swojemu pracodawcy zeby zamowil u mnie szkolenia
    pracownikow. Za dobra cene bedziecie miec tyle komentarzy ile zechcecie ;).

    > W takim przypadku dalsza dyskusja nie ma sensu.
    > Może spróbujmy tak:
    > 1.
    > Kredyt - 1000 zł
    > Roczna stopa nominalna - 10 %
    > Spłata w 12 miesięcznych ratach (możesz zastosować raty annuitetowe lub
    > malejące - wedle uznania)
    > Bez prowizji, opłat itp.
    > 2.
    > Lokata - 1000 zł
    > Roczna stopa nominalna - 10 %
    > Miesięczna kapitalizacja odsetek (odsetki dopisywane do lokaty)

    nie beda dopisywane tylko wyplacane, tak jak w przypadku kredytu sa
    splacane. Kredytobiorca oddaje odsetki od kredytu bankowi, a bank oddaje
    odsetki od lokaty depozytariuszowi. Nie biora one juz udzilu w tej
    inwestycji.

    > Oblicz ile wyniesie stopa efektywna w obu przypadkach. Podaj szczegółowe
    > obliczenia. Zobaczymy co Ci wyjdzie.

    Sam nie potrafisz wyliczyc???? Coz stracilem troche czasu i zrobilem cos w
    Excelu. Dla wiekszej czytelnosci [mniej groszowek] przyjalem, ze
    kredyt/depozyt wynosi 1200PLN.
    Wyliki pod
    http://faq4pbb.netforia.pl/download.php?id=10 [plik .xls]
    Na podziekowanie nie oczekuje, ale moge podac numer konta na ktory mozna
    przelac 'dowody wdziecznosci' ;).
    Mam nadzieje, ze przyda sie to wiecej niz jednej osobie :).

    Maciej