  • Data: 2002-10-07 17:08:12
    Temat: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Od: "MK" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> napisał w
    wiadomości news:anru8u$j5t$1@news.onet.pl...

    > Póki co wydaje się, że miałeś rację, jednak teraz dołożymy komplikator, w
    > postaci prowizji potrącanej z kwoty kredytu w wysokości 200 zł. I co
    > dostaniemy? Otóż:
    > 1. stopa rzeczywista = 57,97%
    > stopa efektywna (ze wzoru) = 10,47%
    > 2. stopa rzeczywista = 53,56%
    > stopa efektywna (ze wzoru) = 10,43%
    > 3. stopa rzeczywista = 32,00%
    > stopa efektywna (ze wzoru) = 10,00%
    >
    > Teraz wychodzi na to, że nie miałeś racji.

    Myslisz sie. Blad polega na tym, ze to co nazwales stapa efektywna bylo
    wyliczone z wartoscie kredytu BRUTTO, a powinno byc NETTO i wtedy znowu
    wyniki by byly zgodne. Pisalem o tym w poprzednim poscie [uwaga do
    artykulu]. Prosty przyklad pozyczam 100PLN na rok, wyciagam z kieszeni...
    99PLN przekladam do drugiej kieszeni, dostalesz zlotowke. Po roku oddajesz
    mi 100PLN... wg. tego co piszesz dostales kredyt 0 procentowy ;). I zo
    zarowno niminalnie jak i efektywnie. Blad, a w zasadzie celowy trick polega
    na tym, ze podaje sie oprocentowanie od watrosci pozyczki brutto, czyli
    rozniez od tych 'pieniedzy' ktorych kredytobiorca nigdy nie widzial na oczy.
    Gdyby obliczyc oprocentowanie o tego co faktycznie dosteje kredytobiorca to
    wtedy wzrasta rowniez oprocentowanie nominalne. Banki oczywiscie wola
    pokazywac, ze oprocentowanie jest bardzo niskie i dlatego stosuja takie
    zagrywki, ktore sa wylacznie trickami marketingowymi lub ksiegowymi [np.
    kredyty dyskontowe]. W chwili obecnej juz to nie powinno miec znaczenia ze
    wzgledu na Usatawe o kredycie konsumenckim. Niestety niepotrzebne
    zagmatwanie problemu przez nazwanie stopy efektywnej rzeczywista dalo pole
    do popisu niektorym bankom. Mozna dowiedziec sie np., ze jest to 'najwyzsza
    hipotetyczna stopa oprocentowania' [zaraz potem retoryczne pytanie czy stopa
    hipotetyczne moze byc rzeczywista ;)]. To wszystko stwarza wrazenie, ze
    oprocentowanie wyliczone ze wzoru zawartego w ustawie jest wyimaginowane i
    ze jest wylacznie kolejnym widzimisie ustawodawcy.
    Jeszcze raz napisze, zeby wszystkim utkwilo w pamieci... tzw, oprocentowanie
    RZECZYWISTE to nic innego jak oprocentowanie EFEKTYWNE.

    > Do tego wszystkiego dochodzi to "dziwne" zjawisko, że im wyższa stopa
    > rzeczywista, tym mniej fizycznie zapłacimy.

    Mniej tylko wtedy gdy nie uwzglednia sie czynnika czasu, gdy go uwzglednisz
    okazuje sie, ze jest to wiecej. I to wlasnie pokazuje oprocentowanie
    efektywne [rzeczywiste].

    > Niestety banki przy stopie efektywnej nie uwzględniały prowizji i opłat,
    > więc nadal trudno było porównywać oferty. Tu z pomocą przyszedł
    ustawodawca
    > i wprowadził pojęcie stopy rzeczywistej, która w zamyśle (dzięki
    > uwzględnieniu kosztów) miała właśnie umożliwić porównywanie ofert różnych
    > banków. Niestety to się nie udało.

    Jezeli nie uda sie to tylko przez kiepskie wyksztalcenie spoleczenstwa. BTW
    choc w nazwie ustawy mowi sie o konsumencie to jeszcze nie zauwazylem aby
    jakas organizacja konsumencka starala sie wyjasnic czym jest to tzw.
    oprocentowanie rzeczywiste i dlaczego nalezy go uzywac. Pewnie wola sie
    zajmowac odklejajacymi sie podeszwami od butow, zeby zrozumiec to zjawisko
    nie trzeba sie zbyt bardzo wysilac ;).

    > PS.
    > Dlaczego nie chcesz powiedzieć, w którym banku pracuje ten Twój kolega?

    Bo moze sobie tego nie zyczy? I czemu nie kolezanka?

    Maciej