  • Data: 2002-10-28 21:52:30
    Temat: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Od: t...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > Bardzo cenna obserwacja. Pogląd, który Pan przedstawia zwany bywa ;-)
    > nonesencjalizmem i zgadzam się z nim. Tym bardziej żałuję, że skwitował Pan
    > to tym stwierdzeniem:

    > Absolutnie się nie zgadzam. Słownik ma tu prawo stanowienia nie większe od
    > każdego z tzw. naukowców (z tytułami), a najczęściej mniejsze.
    >
    > Takie prawo stanowienia znaczeń ma sens w naukach aksjomatycznych typu
    > matematyka (choć nie robi tego na ogół "słownik", a raczej lista aksjomatów
    > u podstaw konkretnego opisu teoretycznego), ale już zdecydowanie nie w tak
    > zwanych humanistycznych, które operują.

> [...]
    Może wyraziłem się troche nieprecyzyjnie. Podam to na przykładzie. Kiedyś byłem
    światkiem poważnej dyskucji naukowców (oczywiście humanistów) na temat: Kto to
    jest nonkonformista?. Każdy z uczestników podawał swoją definicję i wszyscy
    kłóci się zażarcie. Dyskusja oczywiście nie miała sensu ponieważ w języku
    polskim pod tym pojęciem rozumie się (w pierwszym znaczeniu) człowieka
    zachowującego się w sposób zdefiniowany np. w Słowniku jezyka polskiego PWN, W-
    wa 1979. Jeżeli każdy z nich rozumiał to inaczej, to powiniem zaproponować, po
    podaniu definicji, odpowiednie nowe słowo lub wspólnie powinni dojść do
    wniosku. że należy zmienić definicje tego pojęcia. Przykładem takiej właśnie
    dyskusji była dyskusja na temat Co to jesr RRSP?. A dokładniej czy RRSP=stopie
    efektywnej. Dyskusja była by cenna, tylko każdy z dyskutantów miał swoją
    definicję stopy efektywnej lub tylko ją "czuł" nie potrawiąc precyzyjnie jej
    sprecyzować. Pozdrawiam Tensor1.