eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.banki[SA] bank nie może pobierać opłat za zastrzeżenie kartyRe: [SA] bank nie może pobierać opłat za zastrzeżenie karty
  • Data: 2003-06-06 05:21:58
    Temat: Re: [SA] bank nie może pobierać opłat za zastrzeżenie karty
    Od: "malwiak" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    > http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_030606/p
    rawo/prawo_a_3.html

    Lepiej cytować część lub całość artykułu, bo RZ blokuje bezpłatny dostęp do
    artykułów w 24h, a sprawa jest ciekawa. Dzięki

    MW


    Unieważnienie karty płatniczej
    Niedopuszczalne opłaty

    Bank nie może pobierać od klientów opłaty w razie zastrzeżenia skradzionej
    lub zagubionej karty płatniczej - orzekł wczoraj Sąd Antymonopolowy.
    Tymczasem niektóre banki jej żądają.

    Opłaty za zastrzeżenie skradzionej lub zagubionej karty pobierał dawniej
    Bank BIG Gdański (obecnie Millennium, który nie wprowadził takich opłat),
    obecnie żąda ich m.in. PKO BP (w wysokości 5 zł).

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się rok temu regulaminowi
    ówczesnego Banku BIG Gdański. § 19 dotyczący wydawania i użytkowania Kart
    Visa Elektron dla osób fizycznych przewidywał, że w wypadku unieważnienia,
    zagubienia lub kradzieży karty jej posiadacz zobowiązany jest zapłacić
    bankowi opłatę za zastrzeżenie karty określoną w cenniku usług.

    Według UOKiK takie opłaty są niedopuszczalne. - Bank swobodnie dysponuje
    powierzonymi pieniędzmi, w zamian musi dołożyć wszelkich starań co do ich
    zabezpieczenia. Zastrzeżenie utraconej karty jest jego ustawowym
    obowiązkiem - uzasadniał UOKiK, powołując się na art. 49 ust. 3 prawa
    bankowego. UOKiK uznał, że wprowadzenie takiej opłaty za realizowanie
    uprawnień klienta jest nadużyciem. - Gdy posiadacz konta zgłosi jej utratę,
    lecz nie wniesie opłaty, to czy bank w tej sytuacji nie dokona zastrzeżenia
    lub je odwoła? Jeśli tak, to naruszy jeden z podstawowych obowiązków
    wynikających z umowy rachunku oraz z przepisów prawa bankowego - podkreślał
    UOKiK. Zażądał uznania tego postanowienia regulaminu za klauzulę
    niedozwoloną.

    Sąd Antymonopolowy zgodził z tym. Wczoraj orzekł, że bank nie powinien
    pobierać takiej opłaty, skoro ma obowiązek chronić pieniądze klientów.

    Wyrok nie jest prawomocny, przysługuje od niego apelacja. Jeśli uprawomocni
    się, żaden bank nie będzie mógł pobierać takich opłat. W sprawach o uznanie
    postanowień umownych za niedozwolone sąd orzeka bowiem abstrakcyjnie, nie
    zaś w konkretnej sprawie nieistniejącego już Banku BIG Gdański.

    - Banki są instytucjami zaufania publicznego, tym bardziej rażące są więc
    wszelkie przepisy znajdujące się umowach bankowych, które naruszają interes
    konsumentów i dobre obyczaje - mówi Alina Urban, rzecznik UOKiK. - Nasz
    urząd stale monitoruje umowy, jakie banki oferują swoim klientów. Niestety,
    nieprawidłowości się zdarzają, dlatego tym bardziej cieszy nas taki wyrok
    sądu - dodaje rzeczniczka. H.F.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1