  • Data: 2021-09-15 09:00:29
    Temat: Re: Stopy procentowe a kursy walut
    Od: Szymon <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Twoim zdaniem spekulacja nie może generować zysków?
    > Chyba że nazywasz spekulację inwestycją - to się ostatnio zdarza.

    Zdefiniuj proszę "spekulację" i "inwestycję".

    > W jakim sensie "zysk"? Dywidendę? Czy akcje pójdą w górę?

    Dywidendy są nieistotnym dodatkiem. Niczym SWAP na rynku forex.
    Przyjemny (jeśli dodatni), ale kompletnie bez znaczenia inwestycyjnie.

    > To nie miałoby to związku z tematem.

    Doprawdy? Może w między czasie temat ewaluował, ale zaczęło się od tego:
    "jak podniesienie stóp procentowych w Polsce wpływa na kursy walut
    i jak może wpłynąć przy najbliższym podniesieniu stóp?"

    No więc - nie wpływa. Bo mimo różnych stóp w ostatnich 10 latach (bodaj
    w przedziale 4-0,1%) kurs waluty jest stabilny.

    Potem wplątał się wątek "stopy a inflacja" i "stopy a kredyt/lokata".

    > Definicje może nie są idealnie dokładne, ale obawiam się, że 20% wciąż
    > może się nie załapać.

    OK, rozumiem zatem że pisząc "hiperinflacja" masz na myśli ponad 20%. W
    zasadzie śmiało można powiedzieć, iż w tym momencie Twoje rozważania są
    czysto teoretyczne. Musiałby zaistnieć przesłanki na miarę wojny, aby w
    krajach rozwiniętych doszło do tak wysokiej inflacji w długim terminie.

    > Pisząc o lokalnej miałem na myśli załamanie w jednym kraju, najlepiej
    > nie z największą gospodarką w regionie - jasne jest, że w przypadku
    > ogólnego, światowego kryzysu wszystko stanie na głowie.

    Mówiąc wprost - teoretyzujesz. Rzecz jasna - nie ma w tym nic złego.
    Miałem wrażenie, iż czytający chcieliby jednak zapoznania się z punktem
    widzenia praktyków. Innymi słowy: jeśli rozglądam się za inwestycjami
    (tudzież ucieczką przed inflacją/niskimi stopami itd.) to ciekawy jestem
    jak praktycy sobie z tym radzą. Może ktoś ma pomysł, którego ja jeszcze
    nie analizowałem, a który mógłby mi się sprawdzić.

    > Pamiętam "odczyty" w czasach PRL, nic się w tej materii nie zmieniło.

    No to jeszcze czekam na przywołanie gen. Jaruzelskiego wzorem pewnego
    grupowicza. ;-)
    A tak serio. Ja jednak dostrzegam różnice w gospodarce za czasów PRL a
    obecnie. Także odnośnie wskaźników.

    > Kwestia wyboru "koszyka inflacyjnego".

    Oczywistym jest. Spodziewasz się, że koszyk miałby być constans?

    Jasne, że Kowalski ma swoją indywidualną inflację. Niemniej jakiś tam
    punkt odniesienia trzeba mieć. Trochę jak z medianą zarobków - procent
    Kowalskich trafiających ze swoją pensją w punkt mediany jest pewnie nikły.

    > Obawiam się, że cel NBP od dawna nie ma istotnego znaczenia.

    Rozumiem emocje, jednak ekonomia bazuje raczej na matematyce niż
    romantycznych uniesieniach. A liczby pokazują, iż nie odbiegamy od
    krajów rozwiniętych w tempie podnoszenia się po covidzie.

    Ciekawy spojrzenie PL-USA z dziś:
    https://biznes.interia.pl/finanse/news-koniec-mitu-a
    meryki,nId,5481524