  • Data: 2009-05-26 09:28:47
    Temat: Re: Sytuacja banków w Polsce
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Krzysztof Halasa" m...@i...localdomain

    > Jak definiujesz panstwo totalitarne?

    Ze słownika JP PWN:

    totalitaryzm m IV, D. -u, Ms. ~zmie, blm
    polit. <<system organizacji państwa polegający na ingerencji
    władz we wszystkie dziedziny życia politycznego, społecznego
    i kulturalnego oraz na sprawowaniu nad nimi kontroli; totalizm>>

    Zapewne to takie państwo, w którym:

    -- kultywuje się wolność słowa typu: <<możesz mówić, obywatelu
    to, na co Ci zezwala (zezwolenie --> od wolności) ,,władza''>>

    -- ,,władca'' odbiera hołd od ,,poddanych'' jak od swoich wasali,
    nie zaś zapewnia ich (swymi czynami i swymi słowami) o tym,
    iż całym swym sercem, całym swym umysłem, całą swą wolą itd.
    pragnie służenia tymże ,,poddanym'', czyli społeczeństwu

    -- obywatele nie czują się gospodarzami, lecz intruzami
    zmuszonymi (gospodarką czy polityką, czy czymkolwiek)
    do wegetacji w danym systemie/państwie

    -- nie należy do dobrego tonu zauważanie, że ,,aby totalitaryzm
    mógł [na nowo] się zacząć, musi się najpierw skończyć''...

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'