    From: " Karolew" <k...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Szybsza spłata kredytu czy inwestycja oszczędności?
    Date: Tue, 23 Mar 2004 12:00:28 +0000 (UTC)

    > Co jest korzystniejsze - wpłacanie drobnych oszczędności na kredyt, by go
    > szybciej spłacić (nie mam dodatkowych opłat za takie wpłaty), czy wpłacanie
    > zaoszczędzonych pieniążków na jakiś fundusz inwestycyjny.

    Teoretycznie sprawa jest niby prosta. Wystarczy porownac ile jestes w stanie
    wyciagnac na inwestycjach a ile zaoszczedzic splacajac kredyt. Gorzej
    niestety z prognozowaniem kursu euro, tudziez wyliczeniem stopy zwrotu z
    funduszu.
    Jesli jestes doswiadczonym inwestorem i przezyles juz besse i hosse, to wiesz
    mniej wiecej ile rocznie jestes w stanie zarobic. Jesli jednak nie umiesz
    inwestowac (co jest prawdopodobne wnioskujac z tresci Twojego postu), to
    wplacanie np. do jakiegos funduszu akcyjnego jest obarczone duzym ryzykiem.
    Bo moze sie akurat zdarzyc, ze zacznie sie bessa na gieldach, wowczas zaden
    fundusz z akcjami w portfelu nie uchroni Cie przed stratami. Moze sie tez
    zdarzyc jednoczesnie, ze euro zacznie znowu isc ostro w gore do dolara, a i u
    nas z roznych przyczyn zloty bedzie slabl. Wowczas pojawia sie straty i z tej
    strony.
    Oczywiscie moze byc sytuacja odwrotna, czyli euro w dol do dolara, umocnienie
    zlotego w stos. do koszyka walut, i hossa na gieldzie.

    Czyli na dwoje babka wrozyla ;-) Ale coz sam wtopiles. Wybierajac kredyt w
    euro stales sie spekulantem walutowym, czy tego chcesz czy nie chcesz (chyba
    ze zarabiasz w euro).

    Wnioski?
    Niestety nie da sie dac porady w 1 zdaniu bo jest za duzo zmiennych. Prognoz
    przyszlych wartosci tych zmiennych bedzie tyle, ile postow sie pojawi. Sam
    wiec musisz porobic symulacje. Ale przede wszystkim uczyc sie jak zarzadzac
    swoimi pieniedzmi - jak inwestowac, jak wydawac, jak pozyczac. Ta wiedza jest
    potrzebna jak powietrze. Kazdemu, niezaleznie czym sie zajmuje.

    Karolew